لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

وزیر خارجه بریتانیا: نباید به‌دنبال تغییر رژیم در ایران باشیم


بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا

وزیر خارجه بریتانیا می‌گوید کشورش نباید سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال کند و هر تغییری لزوماً به معنی بهتر شدن اوضاع نیست.

بوریس جانسون در مورد این گفته خود توضیح داده است: «می‌شود فرض کرد که در مرحله‌ای در آینده نزدیک بتوان به تغییر رژیم رسید، اما نمی‌توانم با اطمینان بگویم چنین تغییری اوضاع را بهتر می‌کند زیرا از کجا معلوم برای نمونه قاسم سلیمانی سپاه پاسداران خود را در موقعیت خیلی خوبی قرار ندهد و جای آیت‌الله خامنه‌ای را نگیرد؟»

به گزارش خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون این موضوع را روز سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت) در پارلمان بریتانیا و در پاسخ به پرسشی دربارهٔ اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این زمینه بیان کرده‌است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا که پیشتر پیشنهاد فشار واشینگتن برای تغییر رژیم در ایران را مطرح کرده بود٬ یکشنبه (۲۳ اردیبهشت) اعلام کرد که این موضوع در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در پاسخ به این سؤال که پیش از این دربارهٔ ضرورت «تغییر رژیم» ایران صحبت کرده، گفته بود که در سال‌های گذشته که فردی «آزاد» بود، در این زمینه مطالب زیادی نوشته و مطرح کرده‌است.

بولتون در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» نیز گفته بود دستور کار دولت فعلی آمریکا این است که «مطمئن» شود ایران «هرگز» به توانایی دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای «نزدیک» نمی‌شود.

لینک مستقیم

وزیر خارجه بریتانیا نیز در این زمینه گفته‌است: «اعتقاد ندارم تغییر رژیم در تهران هدفی است که باید دنبالش باشیم.»

جانسون اضافه کرده که ممکن است در «آینده‌ای نزدیک»، تغییر رژیم در ایران رخ بدهد، اما وی «مطمئن» نیست که این تغییر، اوضاع را بهتر کند.

وی در عین حال از ادامه پایبندی بریتانیا، آلمان و فرانسه به توافقنامه اتمی ایران با قدرت‌های جهانی خبر داد و آن را برای امنیت مشترک همه طرف‌ها «حیاتی» دانست.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین به بررسی گزینه‌های بالقوه برای ادامه شرایط رفع تحریم از ایران بر اساس برجام، از سوی این سه کشور اشاره کرد و از ایران نیز خواست که به تعهدات خود در این توافقنامه کماکان پایبند بماند.

وی همچنین از آمریکا خواست از اتخاذ هرگونه اقدامی که مانع عمل به تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در برجام شود، خودداری کند.

اظهارات جانسون پس از آن مطرح می‌شود که ایالات متحده از همه کشورهایی که آنها را «مسئول» می‌نامد، خواسته است به‌دلیل اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در خاورمیانه، این کشور را تحت فشار قرار دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با وجود تأیید چندباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که آمریکا از توافقنامه برجام خارج می‌شود و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بار دیگر فعال خواهند شد.

با آنکه کشورهای بزرگ اروپایی تلاش کرده بودند ترامپ را از طریق قراردادهای مکمل برای رفع نگرانی در زمینه فعالیت موشکی ایران و اقدامات این کشور در خاورمیانه، به ماندن در برجام تشویق کنند، این اتفاق نیفتاد و واشینگتن تصمیم دیگری اتخاذ کرد.

با این حال مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از تماس با همتایان خود در فرانسه، بریتانیا و آلمان برای مذاکره دربارهٔ ایران و انعقاد یک قرارداد همه‌جانبه با این کشور خبر داده‌است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز. ب.ب / پ.پ

XS
SM
MD
LG