لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

بورل با تأیید هویت دیپلمات سوئدی زندانی در ایران، بر تلاش اتحادیه اروپا برای آزادی او تأکید کرد


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش‌ها درباره بازداشت چندصد روزه یک دیپلمات سوئدی این اتحادیه در ایران را تأیید کرد. او اعلام کرد که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای آزاد کردن این دیپلمات زندانی است.

مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور در جنوب اسپانیا به رسانه‌ها گفت که او و دفترش برای آزادی این دیپلمات اروپایی که از بهار سال گذشته در ایران زندانی شده، در حال «تلاش بدون وقفه» هستند.

خبرگزاری فرانسه نوشت که آقای بورل هویت این زندانی را تأیید کرده است.

در گزارش‌های یک رسانه آمریکایی، هویت این سوئدی یوهان فلودروس و ۳۳ ساله ذکر شده است.

پیشتر پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از تأیید نام یا سایر جزئیات این زندانی خودداری کرده، اما گفته بود که اتحادیه اروپا از پرونده او آگاه است و از نزدیک با سوئد در این زمینه همکاری می‌کند.

این واکنش در پی انتشار یک گزارش روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفته که بر اساس آن، یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است.

نیویورک تایمز نوشت که این زندانی اکنون به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه مدعی شد که از این پرونده اطلاعی ندارد.

این در حالی است که وزارت اطلاعات ایران مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای نوشت این فرد سوئدی در سفرهای ‌ پیشین خود به ایران، به ‌دلیل «برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک»، در فهرست «مظنونین واحد ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قرار گرفته بود.

نیویورک تایمز گزارش داد با شش نفر که «اطلاعاتی دست‌اول» درباره این پرونده دارند، به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرده و آنها که نگران بازتاب‌های احتمالی صحبت درباره آن بوده‌اند، هرگونه مشارکت آقای فلودروس در «جاسوسی» ‌را رد کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، نیویورک‌تایمز و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG