لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

ناظر بین‌المللی در بوسنی برای انکار نسل‌کشی سربرنیتسا حکم زندان تعیین کرد


ماموریت والنتین اینژکو پس از ۱۲ سال در روز اول اوت به پایان خواهد رسید
ماموریت والنتین اینژکو پس از ۱۲ سال در روز اول اوت به پایان خواهد رسید

نماینده عالی جامعه بین‌المللی در بوسنی و هرزگوین که به زودی دوران ماموریتش به پایان می‌رسد روز جمعه اول مرداد با تغییر مقررات جزایی برای انکار نسل‌کشی سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا حکم زندان تعیین کرد. انکار علنی این نسل‌کشی در میان ناسیونالیست‌های صرب رایج است.

والنتین اینژکو، نماینده عالی جامعه بین المللی در امور بوسنی و هرزگوین، اعلام کرد که از این پس «دفاع، انکار، تلاش برای توجیه و یا بی‌اهمیت جلوه دادن» نسل‌کشی و یا جنایات جنگی که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ در بوسنی و هرزگوین روی داده تا پنج سال زندان خواهد داشت.

نیروهای صرب در ژوئیه ۱۹۹۵ ناحیه سربرنتیسا واقع در شرق بوسنی و هرزگوین را که تحت حمایت سازمان ملل بود تصرف کرده و حدود ۸ هزار مرد و پسر مسلمان بوسنی را قتل عام کردند.

این حادثه بزرگ‌ترین قتل عام در اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم است و دو دادگاه بین المللی آن را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند.

نماینده عالی جامعه بین المللی در امور بوسنی و هرزگوین طبق معاهده صلح دیتون که در سال ۱۹۹۵ بین صرب‌ها، کروات‌ها و مسلمانان بوسنی و زیر نظر جامعه بین‌المللی امضا شد اختیار وضع قانون و برکناری مقامات دولتی را دارد.

ماموریت والنتین اینژکو پس از ۱۲ سال در روز اول اوت به پایان خواهد رسید و کریستیان اشمیت، دیپلمات آلمانی، به جای او عهده‌دار این مقام خواهد شد.

آقای اینژکو در بخشی از فرمان خود گفت: «نسل‌کشی سربرنیتسا، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت نباید فراموش و یا انکار شوند.»

سیاستمداران بوسنی از این فرمان استقبال و در مقابل، سیاستمداران صرب بوسنی آن را محکوم کردند.

میلوراد دودیک، رهبر صرب‌ها و یکی از اعضای هیئت سه نفره ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین گفت این حکم ممکن است به تجزیه کشور منجر شود. او همواره وقوع نسل‌کشی در سربرنیتسا را انکار کرده است.

آقای دوديک در یک نشست خبری افزود: «این میخ دیگری بر تابوت بوسنی است. جمهوری صرب‌های بوسنی (بخش صرب‌نشین) هیچ گزینه دیگری به غیر از شروع روند تجزیه ندارد.»

شفیق جعفرویچ، رهبر مسلمانان بوسنی و عضو دیگر هیئت سه نفره ریاست جمهور بوسنی و هرزگوین، گفت: «آقای اینژکو به تعهد خود در قبال قربانیان، وجدان خویش و مفاد توافق صلح دیتون عمل کرده است.»

در این فرمان جدید برای قدردانی، بزرگداشت و یا هر شکل دیگری از امتیاز دادن به مجرمان جنگی نیز حکم زندان تعیین شده است.

دفتر نماینده عالی جمعه بین‌المللی در امور بوسنی و هرزگوین پس از امضای توافق صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد و مقر آن در شهر سارایوو است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG