لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

تنش در خیابان‌های برزیل؛ بولسنارو بدون ماسک و سوار بر اسب در جمع هواداران


به‌دنبال صف‌کشی مخالفان و موافقان رئیس جمهوری برزیل در خیابان‌های سائوپائولو، ژائیر بولسنارو، رئیس جمهور راست‌گرای این کشور نیز به خیابان آمد.

بنا بر گزارش‌ها او به جمع هواداران خود که در حرکتی اعتراضی، مقابل دیوان عالی این کشور تجمع کرده‌اند، پیوسته است.

تنش میان هواداران رئیس‌جمهوری برزیل و دستگاه قضایی این کشور، پس از آغاز بررسی اقدامات «مداخله‌جویانه» بولسنارو در امور قضایی و سیاسی از سوی دادستان کل برزیل، باعث شد صدها نفر از مخالفان و هواداران وی به خیابان‌ها بیایند.

آن‌طور که خبرگزاری رویترز، روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد نوشته، دیوان عالی برزیل از جمله درباره مداخله رئیس‌جمهوری این کشور در امور پلیس با انگیزه‌های شخصی تحقیق می‌کند و قاضی این پرونده، عملکرد بولسنارو در این زمینه را با آدولف هیتلر، رهبر آلمان در دوران نازی‌ها مقایسه کرده است.

درگیری‌ها و تجمعات خیابانی در برزیل که پلیس را نیز وادار به مداخله کرده، در حالی رخ می‌دهد که این کشور در حال حاضر به یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در جهان تبدیل شده است.

با این حال آقای بولسنارو بدون توجه به قانون استفاده از ماسک در اماکن عمومی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سوار بر اسب در میان هواداران خود حضور یافت.

با آنکه برخی احزاب چپ تلاش دارند رئیس‌جمهوری برزیل را استیضاح کنند، اما یک سخنگوی کنگره این کشور گفته که باید بر مهار همه‌گیری کرونا در این کشور تمرکز کرد و حالا زمان مناسبی برای این اقدام نیست.

رویترز نوشته که هواداران شبه‌نظامی بولسنارو در تجمعات خود خواستار مداخله نیروهای نظامی و تعطیلی دیوان عالی کشور شدند.

رئیس‌جمهوری بزریل نیز هرگونه مداخله در شکل‌گیری تجمع خیابانی هواداران خود را رد کرده و گفته تنها در این تجمعات، «حضور» یافته است.

شیوع ویروس کرونا در برزیل تاکنون بیش از ۳۰ هزار قربانی گرفته است. بیش از نیم میلیون نفر نیز در این کشور مبتلا به این ویروس هستند.

XS
SM
MD
LG