لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

تحقیقات سنای برزیل درباره کرونا؛ رئیس جمهور به «جنایت علیه بشریت» متهم شد


ژائیر بولسونارو
ژائیر بولسونارو

گزارش تحقیقات مجلس سنای برزیل در مورد بحران کرونا که روز چهارشنبه ۲۸ مهر رسما به این مجلس ارائه شد توصیه می‌کند که ژائیر بولسونارو، رییس جمهور این کشور به دلیل سوء مدیریت بحران کرونا تحت پیگرد قرار بگیرد. برزیل با بیش از۶۰۰ هزار قربانی از نظر تعداد تلفات همه گیری کرونا دومین کشور جهان است.

به گزارش آسوشیتدپرس این گزارش که نتیجه تحقیقات شش ماهه در مورد نحوه مقابله با همه گیری کروناست آقای بولسونارو را به ارتکاب ۹ جرم از جمله شارلاتانیسم (حقه بازی)، تحریک به ارتکاب جرم و حتی جنایت علیه بشریت متهم می‌کند.

در این تحقیقات علاوه بر بررسی عملکرد نهادهای دولتی و به خصوص شبکه بهداشت عمومی با تعداد زیادی از مقامات ارشد از جمله وزرای کابینه، روسای بیمارستان‌ها و حتی خانواده قربانیان مصاحبه شده است.

کمیته مجلس سنای برزیل قرار است روز پنجم آبان در مورد این گزارش و توصیه های آن از جمله تحت پیگرد قرار گرفتن رییس جمهور رای گیری کند. در صورت تصویب آن دادستان کل برزیل که توسط آقای بولسونارو به این مقام منصوب شده موظف خواهد شد علیه او پرونده تشکیل دهد. کارشناسان در مورد اقدام دادستان کل علیه رییس جمهوری تردید دارند.

آقای بولسونارو بارها ارتکاب هرگونه تخلفی را تکذیب کرده و ادعا می‌کند که این تحقیقات با انگیزه سیاسی و با هدف تخریب او انجام شده است.

منتقدان آقای بولسونارو از اوایل بحران کرونا او را به بی اهمیت جلوه دادن همه‌گیری، نادیده گرفتن توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی و تعلل در اجرای اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس مثل استفاده از ماسک و یا اعمال مقررات قرنطینه و تاخير در خرید واکسن متهم کرده اند.

کمیسیون تحقیق مجلس سنا در ماه آوریل و تحت تاثیر خشم افکار عمومی از عملکرد آقای بولسونارو تشکیل شد. منتقدان رییس جمهور ادعا می‌کنند که عملکرد او دلیل تعداد زیادی از تلفات ۶۰۰ هزار نفری کرونا در برزیل است.

طبق قوانین برزیل کمیته‌های مجالس قانونگذاری کشور فقط می توانند در مورد رییس جمهور و سایر اعضای دولت تحقیق کنند و تصمیم‌گیری در مورد تحت پیگرد قراردادن این مقامات برعهده دادستان کل کشور است.

صرفنظر از تصمیم نهایی دادستان کل در این زمینه اتهامات مطرح شده دراین گزارش به احتمال فراوان مخالفت ها با آقای بولسونارو را تشدید خواهد کرد. میزان محبوبیت او درماه‌های اخیر در حد چشمگیری کاهش یافته و کارشناسان معتقدند که به موقعیت او در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به شدت لطمه خواهد زد.

آقای بولسونارو حتی در اوج بحران کرونا که تلفات روزانه در برزیل به چند هزار نفر رسیده بود به شدت با هرگونه محدودیتی مخالفت می‌کرد و می‌گفت اقشار فقیر بیش ازهمه از کاهش فعالیت‌های اقتصادی لطمه خواهند دید.

او کماکان ادعا می‌کند که داروی ضد مالاریا «هیدروسی کلروکین» در درمان بیماری کووید ۱۹ موثر است در حالی که تمام پژوهش‌های علمی ثابت کرده که این دارو نه تنها موثر نیست بلکه مصرف آن می‌تواند خطرناک باشد.

در بخشی از این گزارش که نسخه اولیه آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته گفته می شود:«این کمیته شواهد فراوانی جمع آوری کرده که نشان می‌دهد دولت فدرال به شدت منفعل و در بسیاری از موارد عملکرد آن غیرعلمی و بدون احساس مسئولیت بوده است.»

گزارش کمیسیون تحقیق مجلس سنای برزیل نتیجه‌گیری می‌کند که با وجود هشدارهای مکرر نهادهای پزشکی در کشور و در سطح جهانی، دولت فدرال تحت تاثیر توصیه‌های مشاوران نامتخصص و غیررسمی گزینه ایمنی دسته جمعی را برگزید « و در نتیجه جمعیت برزیل را در معرض شیوع گسترده ویروس قرار داده است.»

با استفاده از آسوشیتدپرس؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG