لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

سنگین‌ترین شکست بسکتبال ایران در تاریخ جام جهانی


بازی تیم ملی بسکتبال ایران در مصاف با برزیل
بازی تیم ملی بسکتبال ایران در مصاف با برزیل

تیم ملی بسکتبال ایران در آغاز جام جهانی ۲۰۲۳ برای سومین بار مغلوب برزیل شد. بسکتبالیست‌های ایرانی در جاکارتا و مقابل ۶۲۵۱ تماشاگر با نتیجه ۱۰۰ بر ۵۹ به رقیبان برزیلی خود باختند.

ایران که سه بار روی سکوی نخست آسیا ایستاده، هر چهار کوارتر این بازی را به نمایندۀ آمریکای جنوبی واگذار کرد.

این نتیجه، سنگین‌ترین باخت تیم ملی بسکتبال ایران در تاریخ جام جهانی است. ایران سال ۲۰۱۰ با فاصله ۱۶ امتیاز مغلوب برزیل شد. برزیلی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۴ با اختلاف ۲۹ امتیاز بردند. فاصله‌‌ای که با شیب صعودی چشمگیر، حالا به ۴۱ امتیاز افزایش یافته است.

رقابت‌های امسال با میزبانی مشترک ژاپن، اندونزی و فیلیپین برگزار می‌شود.

هاکان دمیر سرمربی ترکیه‌ای ایران در نشست خبری گفت: «باید بهتر بازی می‌کردیم. برزیل راحت بُرد. در دفاع عملکرد خوبی نداشتیم. می‌پذیریم که خوب نبودیم و باید تلاش کنیم که در بازی‌های بعد، اشتباهات‌مان را جبران کنیم.»

بسکتبال برزیل دو قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و یک عنوان سومی جام جهانی، همچنین سه برنز المپیک را در کارنامه دارد.

در این مسابقه متین آقاجانپور با ۱۱ امتیاز و حامد حدادی با کسب ۱۰ امتیاز، تنها بازیکنان ایران بودند که امتیازات‌شان دو رقمی شدند. ارسلان کاظمی هم چهار توپ‌ربایی موفق داشت.

حدادی ستاره ۳۸ ساله ایران با قامت ۲۱۸ سانتیمتری که سابقه شش فصل حضور در NBA را با پیراهن ممفیس و فنیکس دارد، دو پرتاب موفق سه امتیازی را به ثبت رساند. چهار ریباند، سه پاس، یک بلاک و یک توپ‌ربایی هم حاکی از آمار خوب کاپیتان ایران در برابر برزیل است.

حدادی به خبرنگاران گفت: «در ابتدای بازی امتیازات زیادی از دست دادیم و واقعاً خوب نبودیم. با تغییر نسل، امیدواریم در المپیک نتیجه بگیریم. اینکه چرا در ترکیب آغازین نبودم، تصمیم سرمربی بود. دخالتی ندارم و باید احترام گذاشت.»

در ترکیب برزیل، برونو ۱۶، یاگو سانتوس ۱۴، تیمو سوارس ۱۳ و ویتور بنیتو ۱۲ امتیاز به دست آوردند. برونو هفت ریباند هم داشت و مرد اول تیمش در برابر رقیب آسیایی بود.

در این بازی به‌رغم نتیجۀ خوب، اتفاق تلخی برای برزیل رخ داد. مصدومیت رائول نتو ستاره باسابقه این تیم که تجربه سال‌ها بازی را در اِن‌بی‌ای/NBA دارد.

اسپانیا و ساحل عاج، دیگر تیم‌های حاضر در گروه G جام جام جهانی هستند که در اندونزی به مصاف هم رفتند و نماینده قدرتمند اروپا به برتری رسید.

این چهارمین حضور ایران در جام جهانی بسکتبال است که هر چهار دوره نیز به صورت متوالی بوده است.

بهترین نتیجه ایران سال ۲۰۱۰ در اولین صعود به جام جهانی رقم خورد و بسکتبالیست‌های ایرانی در ترکیه، رتبۀ نوزدهم دنیا را به خود اختصاص دادند.

دوره بعد، ایران در اسپانیا به رتبه بیستم رسید و سال ۲۰۱۹ در سومین صعود متوالی، جایگاه بیست و سوم دنیا به ایران تعلق گرفت.

تونس، مصر، فیلیپین و آنگولا چهار تیمی هستند که در دوره‌های گذشته مغلوب ایران شده‌اند.

در جام جهانی ۲۰۲۳ آمریکا با سرمربی‌گری استیو کر که چهار بار گلدن استیت را به قهرمانی NBA رسانده، ۹۹ بر ۷۲ نیوزلند را برد.

سودان جنوبی مغلوب پرتوریکو شد. آنگولا هم به ایتالیا باخت. یونان با اینکه یانیس ستاره میلواکی را در اختیار ندارد، بی دردسر از سد اردن عبور کرد.

صربستان نیز به راحتی چین را پشت سر گذاشت. با شکست ژاپن مقابل آلمان، لبنان روبه‌روی لتونی و فیلیپین در برابر دومینیکن، همه نمایندگان آسیا در گام اول، طعم شکست را چشیدند.

گرجستان، اسلوونی، مونته‌نگرو، لیتوانی، استرالیا و کانادا سایر تیم‌های پیروز در دور اول رقابت‌های جام جهانی بسکتبال بودند.

XS
SM
MD
LG