لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

روزشمار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا


برداشتن پرچم بریتانیا از ساختمان شورای اروپایی در بروکسل
برداشتن پرچم بریتانیا از ساختمان شورای اروپایی در بروکسل

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی حوادث مهم مربوط به تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) را مرور کرده است.

۲۳ ژانویه ۲۰۱۳- دیوید کامرون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا وعده داد که در صورت پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات سراسری، در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا یک همه‌پرسی برگزار خواهد کرد. هدف او از این اقدام جلب حمایت جناح مخالف اتحادیه اروپا در حزب محافظه‌کار بود.

۷ مه ۲۰۱۵- حزب محافظه‌کار با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات بریتانیا به پیروزی رسید. دیوید کامرون در سخنرانی خود به مناسبت این پیروزی تایید کرد که در مورد باقی ماندن و یا خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی انجام خواهد شد.

۲۰ فوریه ۲۰۱۶- دیوید کامرون اعلام کرد که با رهبران اتحادیه اروپا به توافقی رسیده که در آن اتحادیه به بریتانیا «موقعیت ویژه‌ای» خواهد داد. او گفت که از باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد. تاریخ همه‌پرسی برای ماه ژوئن همان سال تعیین شد.

۲۱ فوریه ۲۰۱۶- بوریس جانسون، شهردار وقت لندن و یکی از چهره‌های سرشناس حزب محافظه‌کار، اعلام کرد از کارزار خروج از اتحادیه اروپا حمایت می‌کند. این تصمیم آقای جانسون ضربه سختی برای نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا بود.

۱۶ ژوئن ۲۰۱۶- جو کاکس، نماینده حزب کارگر در پارلمان و از چهره‌های سرشناس طرفدار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، توسط یک راستگرای افراطی به نام توماس مایر به ضرب گلوله به قتل رسید. مهاجم قبل از شلیک به سوی خانم کاکس شعار می‌داد: «بریتانیا ارجح است».

۲۳ ژوئن ۲۰۱۶- در همه‌پرسی ۵۲ درصد به خروج و ۴۸ درصد به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

۲۴ ژوئن ۲۰۱۶- دیوید کامرون اعلام کرد از مقام نخست‌وزیری بریتانیا استعفا خواهد داد و گفت این کشور برای حرکت در مسیر جدید به یک رهبری تازه نیاز دارد.

۱۳ ژوئیه ۲۰۱۶- در پایان رقابت‌های درون حزبی ترزا می، که در دولت آقای کامرون وزیر کشور بود به رهبری حزب محافظه‌کار و مقام نخست‌وزیری رسید.

۲۹ مارس ۲۰۱۷- دولت بریتانیا رسما ماده ۵۰ معاهده لیسبون اتحادیه اروپا را به اجرا گذاشت و در نتیجه روند دو ساله برای خروج قطعی آن کشور از اتحادیه اروپا در ۲۹مارس ۲۰۱۹ آغاز شد.

۸ ژوئن ۲۰۱۷- ترزا می با برگزاری یک انتخابات زودرس تلاش کرد موقعیت حزب محافظه‌کار برای پیشبرد روند خروج از اتحادیه اروپا را تحکیم کند. ولی این حزب اکثریت پارلمانی خود را از دست داد.

۷ ژوئیه ۲۰۱۸- کابینه ترزا می در جلسه ویژه‌ای که نماد اختلافات عمیق بین اعضای دولت بود طرح مورد تایید خانم می برای برگزیت را تایید کرد. پس از این جلسه دیوید دیویس، مسئول مذاکرات برگزیت، بوریس جانسون، وزیر خارجه و تعداد دیگری از اعضای کابینه که طرفدار قطع عمیق‌تر پیوندهای بریتانیا با اتحادیه اروپا بودند، از مقام خود استعفا دادند.

۲۵ نوامبر ۲۰۱۸- پس از ماه‌ها مذاکرات دشوار، رهبران اتحادیه اروپا توافق برگزیت را تصویب کردند. ترزا می از پارلمان بریتانیا خواست که این توافق را تایید کند.

۱۰ دسامبر ۲۰۱۸- ترزا می که از شکست توافق پیشنهادی خود برای برگزیت در پارلمان مطمئن بود رای‌گیری را با هدف کسب امتیازهایی از اتحادیه اروپا به تاخیر انداخت.

۱۲ دسامبر ۲۰۱۸- آن بخش از نمایندگان حزب محافظه‌کار که طرفدار برگزیت سخت بودند به دلیل نحوه مدیریت این موضوع توسط خانم می، رای‌گیری در مورد عدم اعتماد به نخست‌وزیر را به پارلمان بردند. ترزا می با کسب ۲۰۰ رای موافق در مقابل ۱۱۷ رای مخالف، موقعیت خود را تثبیت کرد و رای‌گیری در مورد اعتماد به نخست‌وزیر تا یک سال دیگر نمی‌توانست تکرار شود.

۱۵ ژانویه ۲۰۱۹- طرح پیشنهادی ترزا می برای برگزیت در پارلمان به رای گذاشته شد و با ۴۳۲ رای مخالف و ۲۰۲ رای موافق شکست خورد. پارلمان بریتانیا در روزها و هفته‌های بعد در مجموع در سه رای‌گیری، طرح پیشنهادی نخست‌وزیر را رد کرد.

۲۱ مارس ۲۰۱۹- حدود یک هفته قبل از پایان مهلت زمانی تعیین شده برای خروج بریتانیا در روز ۲۹ مارس، اتحادیه اروپا این مهلت را تمدید کرد.

۱۱ آوریل ۲۰۱۹- اتحادیه اروپا و بریتانیا برای پرهیز از یک برگزیت بدون توافق برای دومین بار مهلت تعیین شده برای اجرای این روند را تمدید کردند و این بار روز ۳۱ اکتبر به عنوان تاریخ نهایی خروج بریتانیا تعیین شد.

۷ ژوئن ۲۰۱۹- ترزا می به دلیل بن‌بست در اجرای توافق برگزیت از مقام نخست‌وزیری و رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد.

۲۳ ژوئیه ۲۰۱۹- بوریس جانسون به عنوان رهبر جدید حزب محافظه‌کار انتخاب شد.

۲۴ ژوئیه ۲۰۱۹- بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود به عنوان نخست‌وزیر تاکید کرد که بریتانیا با توافق و یا بدون توافق روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

۲۸ اوت ۲۰۱۹- بوریس جانسون جلسات پارلمان بریتانیا را به طور موقت تا اواسط اکتبر تعلیق کرد و در نتیجه مخالفانِ برگزیتِ بدون توافق، برای مقابله با این سیاست نخست‌وزير فرصت کمتری داشتند.

۳ سپتامبر ۲۰۱۹- تعدادی از نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار که با این استراتژی بوریس جانسون مخالف بودند علیه دولت رای دادند. تمامی آن‌ها از حزب اخراج شدند.

۵ سپتامبر ۲۰۱۹- بوریس جانسون تاکید کرد که ترجیح می‌دهد بمیرد تا دوباره درخواست تمدید مذاکرات برگزیت را بدهد.

۹ سپتامبر ۲۰۱۹- مصوبه پارلمان که دولت را از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا منع می‌کرد به قانون بدل شد.

۲۴ سپتامبر ۲۰۱۹- دیوان عالی بریتانیا در حکم خود گفت تعلیق جلسات پارلمان توسط دولت غیرقانونی بوده است.

۱۰ اکتبر ۲۰۱۹- بوریس جانسون و نخست‌وزیر جمهوری ایرلند در پایان دیدار خود گفتند «مسیری برای دستیابی به توافق» وجود دارد.

۱۷ اکتبر ۲۰۱۹- با عقب‌نشینی دولت بریتانیا در مورد نحوه مدیریت مرزهای ناحیه ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند، اتحادیه اروپا و بریتانیا یک توافق جدید را اعلام کردند.

۱۹ اکتبر ۲۰۱۹- پارلمان بریتانیا تشکیل جلسه داد و از دولت خواست قبل از تصویب این توافق آن را بررسی کند.

۲۲ اکتبر ۲۰۱۹- بوریس جانسون بررسی مقررات مربوط به توافق برگزیت در پارلمان را متوقف کرد.

۲۸ اکتبر ۲۰۱۹- بوریس جانسون بار دیگر از اتحادیه اروپا خواست اجرای برگزیت را به تاخیر بیاندازد. مهلت جدید روز ۳۱ ژانویه تعیین شد.

۲۹ اکتبر ۲۰۱۹- پارلمان بریتانیا برگزاری یک انتخابات زودرس دیگر را تایید کرد. بوریس جانسون امیدوار بود با پیروزی در این انتخابات بن‌بست برگزیت را حل کند.

۱۲ دسامبر ۲۰۱۹- حزب محافظه‌کار در انتخابات اکثریت قابل ملاحظه‌ای کسب کرد و به بوریس جانسون امکان داد که لوایح مربوط به برگزیت را در پارلمان به تصویب برساند.

۲۳ ژانویه ۲۰۲۰- خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پس از تصویب لوایح آن در پارلمان به قانون بدل شد.

۲۹ ژانویه ۲۰۲۰- پارلمان اروپا نیز توافق مربوط به خروج بریتانیا را تصویب کرد.

۳۱ ژانویه ۲۰۲۰- بریتانیا رسما از اتحادیه اروپا خارج و روند یازده ماهه برای توافق در مورد مناسبات دو طرف پس از برگزیت آغاز شد.

۷ دسامبر ۲۰۲۰- پس از ماه‌ها مذاکره بین نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا، بوریس جانسون و اورسلا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپایی گفتند در مسیر رسیدن به یک توافق تجاری هنوز مشکلات جدی وجود دارد.

۹ دسامبر ۲۰۲۰- بوریس جانسون و اورسلا فون در لاین برای بررسی اختلافات باقی مانده و یافتن راه‌حلی برای پیشبرد مذاکرات در بروکسل ملاقات کردند. در این جلسه نیز پیشرفت چندانی صورت نگرفت ولی دو طرف توافق کردند که مذاکرات چهار روز دیگر ادامه پیدا کند و روز ۱۳ دسامبر را به عنوان مهلت نهایی برای تصمیم‌گیری در مورد توافق و یا عدم توافق تعیین کردند.

۱۳ دسامبر ۲۰۲۰- بوریس جانسون و اورسلا فون در لاین اعلام کرند که با هدف رسیدن به توافق مذاکرات ادامه خواهد یافت.

۲۴ دسامبر ۲۰۲۰- حدود یک هفته قبل از پایان مهلت یک ساله‌ای که برای مذاکرات تعیین شده بود، دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا اعلام کردند که در مورد مناسبات تجاری دو طرف پس از برگزیت به یک توافق مقدماتی رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG