لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

درخواست نخست وزیر بریتانیا برای انتخابات زودهنگام مجلس


بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، بعد از مخالفت نمایندگان مجلس عوام این کشور با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، درخواست انتخابات زودهنگام مجلس را مطرح کرد.

آقای جانسون که اخیرا پست نخست وزیری بریتانیا را در دست گرفته‌ است، به دفعات اعلام کرده که اگر اتحادیه اروپا شرایط خروج بریتانیا از این اتحادیه را دوباره به مذاکره نگذارد، بدون توافق از اتحادیه خارج خواهد شد.

اروپا تا ۳۰ اکتبر، کمتر از دو ماه دیگر، به بریتانیا فرصت داده است تا تصمیم نهایی خود در رابطه با خروج از اتحادیه، موسوم به برگزیت، را بگیرد.

اما اخیرا نمایندگان حزب کارگر به همراه دیگر احزب مخالف، همچنین ۲۱ عضو حزب محافظه‌کار حاکم، لایحه‌ای را برای رای‌گیری ترتیب داده‌اند که از دولت می‌خواهد اگر تا ۳۱ اکتبر با اتحادیه اروپا به توافق نرسد، مذاکرات را برای سه ماه دیگر تمدید کند.

اگر این لایحه به تصویب برسد، دولت جانسون حق خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را نخواهد داشت و تا ۳۱ ژانویه مهلت خواهد داشت تا با اروپا به تفاهم برسد.

جانسون این لایحه را «طرح تسلیم» نامیده و گفته است برگزیت را از ۳۱ اکتبر به تعویق نخواهد انداخت.

روز سه‌شنبه مخالفان دولت و نیز قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار موسوم به «شورشی» که به جانسون پشت کرده‌اند، با ۳۲۸ رای در برابر ۳۰۱ رای موفق شدند کنترل بحث درباره خروج بدون توافق را از دست دولت خارج کنند.

جانسون از جرمی کوربین رهبر حزب کارگری بریتانیا خواسته است تا با ایده انتخابات زودرس تا ۱۵ اکتبر موافقت کند.

جانسون می‌گوید کوربین با طرح تسلیمی که راه انداخته، قبول کند که انتخابات زودرس برگزار شود و ببیند دیدگاه مردم بریتانیا درباره این موضوع چیست.

همه‌پرسی برای خروج از بریتانیا از اتحادیه اروپا سه سال پیش برگزار شد و با اختلاف اندکی در آرا، طرح برگزیت پیروز شد. جانسون یکی از مدافعان سرسخت برگزیت بوده است.

دولت ترزا می طی این مدت با اتحادیه اروپا بر سر شرایط خروج بریتانیا به توافق رسید، اما نتوانست پارلمان را راضی به تایید شرایط خروج کند و مجبور شد استعفا کند.

جانسون، جانشین وی، در آغاز کار خود مستقیما به موضوع برگزیت اشاره کرد و گفت خواه با اروپا توافق شود یا نشود، برگزیت را اجرا خواهد کرد.

ایده انتخابات زودرس نیاز به تایید دو سوم نمایندگان دارد و آن طور که گزارش شده، حزب مخالف تمایلی به این کار ندارد.

یکی از موارد اختلاف بریتانیا و اتحادیه اروپا موضوع مرزهای ایرلند است.

جانسون می‌گوید مذاکرات پیرامون این موضوع در جریان است و «پیشرفت‌های اساسی» انجام شده است.

رویترز می‌نویسد یکی از راه‌های پیش روی اپوزیسیون این است که لایحه خروج بدون توافق از برگزیت را به تصویب برسانند و بعد با ایده انتخابات زودهنگام جانسون موافقت کنند.

اکنون بریتانیا سه راه پیش رو دارد، یا به توافقی با اتحادیه اروپا برای خروج برسد، یا بدون توافق با اروپا از اتحادیه خارج شود و یا این که کلا طرح برگزیت را لغو کند.

ملکه الیزابت روز ششم شهریور با طرح آقای جانسون برای تعلیق پارلمان این کشور به مدت یک ماه موافقت کرد. پارلمان بریتانیا قرار است در روزهای بین ۹ و ۱۲ سپتامبر تعطیل شود که این تعطیلی تا ۱۴ اکتبر ادامه خواهد یافت.

منابع: رویترز، گاردین، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG