لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

اعدام علیرضا اکبری؛ بریتانیا در حال «بازنگری در حمایت از برجام است»


نشریه ساندی تلگراف شنبه ۲۴ دی ماه به نقل از یک مقام بریتانیایی نوشت، به دنبال اعدام علیرضا اکبری، شهروند دو تابعیتی متهم به جاسوسی، لندن در حال بازنگری در حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام است.

قوه قضائیه بامداد شنبه اعلام کرد که حکم اعدام علیرضا اکبری، معاون پیشین وزارت دفاع ایران «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» اجرا شده است.

علیرضا اکبری در فایل‌های صوتی که در چهار روز گذشته از او منتشر شد، گفته بود اتهاماتش ساختگی است و از او تحت شکنجه اعتراف گرفته شد.

در همین زمینه، یک منبع ارشد دولت بریتانیا به ساندی تلگراف گفت که «چشم انداز» نسبت به زمان آغاز روند مذاکرات احیای برجام به طور قابل توجهی تغییر کرده است و به همین دلیل بریتانیا اکنون در حال بررسی گزینه‌های خود در آینده است.

این مقام که نامش فاش نشده است، اظهار داشت: «در طول مدتی که ما با آن (مذاکرات احیای برجام ) سروکار داشتیم، چشم‌انداز و وضعیت کاملا تغییر کرده است – این مساله عمدتاً به دلیل رفتار رژیم ایران است.»

طبق این گزارش، مقام‌های بریتانیایی معتقدند به دنبال سرکوب گسترده اعتراضات در ایران روابط با تهران با تنش مضاعفی روبه رو شده است.

بریتانیا می‌گوید به دنبال اعدام علیرضا اکبری «همه گزینه‌ها در حال بررسی هستند.»

در همین زمینه، جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا روز شنبه در واکنش به اعدام علیرضا اکبری گفت که لندن این اقدام را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

وزیر خارجه بریتانیا گفت که کشورش روز شنبه دادستان کل جمهوری اسلامی را تحریم کرده است. بریتانیا همچنین می‌گوید سفیر خود در تهران را به‌طور موقت برای «رایزنی‌های بیشتر» از ایران فراخوانده است.

جیمز کلورلی تاکید کرده است که پاسخ بریتانیا به جمهوری اسلامی ایران محدود به اقدامات روز شنبه نیست و این کشور در حال بررسی اقدامات بعدی است.

آلیسیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا از دولت خواست تا اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت‌های مخرب ایران را از طبقه بندی خارج کند و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران در بریتانیا را تعطیل کند.

گاردین نیز نوشته است پس از اعدام علیرضا اکبری،، انتظار می‌رود بریتانیا و اتحادیه اروپا اقدامات هماهنگی را برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دهند.

XS
SM
MD
LG