لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

بریتانیا متخصصان خود را به محل مسمومیت جاسوس دوجانبه روس فرستاد


ماموران امداد بریتانیا با لباس‌های ایمنی مخصوص در محوطه‌ای که جاسوس دوجانبه روس و دخترش مسموم شدند
ماموران امداد بریتانیا با لباس‌های ایمنی مخصوص در محوطه‌ای که جاسوس دوجانبه روس و دخترش مسموم شدند

دولت بریتانیا روز جمعه برای تخلیه و انتقال اشیایی که ممکن است در جریان مسمومیت یک جاسوس دوجانبه روس و دخترش آلوده شده باشند نیروهای متخصص خود را به این شهر کوچک فرستاد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگی اسکریپال ۶۶ ساله که اطلاعات محرمانه روسیه را به بریتانیا داده است، همراه دخترش یولیا ۳۳ ساله روز یکشنبه در حالت بیهوشی روی نیمکت‌های کلیسای شهر سالزبری پیدا شده و از آن زمان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وزیر کشور بریتانیا که روز جمعه از سرگی اسکریپال عیادت کرد گفت با وجودي که ۵ روز از مسمومیت می‌گذرد هنوز حال آنها وخیم است.

وزارت دفاع و پلیس اعلام کردند حدود ۱۸۰ پرسنل نظامی از جمله تعدادی متخصص شیمیایی برای منتقل کردن آمبولانس و سایر خودروها و اشیایی که در این ماجرا دخیل بوده‌اند به محل حادثه اعزام شده‌اند.

پلیس ضد تروریستی بریتانیا که هدایت این تحقیقات را برعهده دارد در بیانیه‌ای گفت: «مردم نباید وحشت کنند.»

مسئولان پزشکی نیز گفتند گاز ماده مخرب اعصابی که علیه آقای اسکریپال و دخترش به کار برده شده برای عموم خطر چندانی در پی ندارد.

پلیس گفت اسکریپال و دخترش عمدا به وسیله گاز سمی و نایابی مسموم شده‌اند. از قرار معلوم کارشناسان ترکیب این ماده سمی را تشخیص داده و این به تعیین منبع آن کمک خواهد کرد. ولی پلیس از منبع احتمالی ماده سمی نام نبرد.

این رویداد با حادثه قتل الکساندر لیتویننکو در سال ۲۰۰۶ در لندن ارتباط داده شده است. او که جاسوس سابق ک‌گ‌ب و از منتقدان ولادیمیر پوتین بود بر اثر نوشیدن چای سبز آلوده به پلوتونیوم ۲۱۰ رادیواکتیو کشته شد.

تحقیقات در مورد آن پرونده اعلام کرد که آقای لیتویننکو به دستور ولادیمیر پوتین و توسط دو تبعه روس کشته شده است. یکی از آنها اندری لوگووی محافظ سابق ک‌گ‌ب و عضو فعلی پارلمان روسیه است. هر دو متهم دخالت در آن قتل را تکذیب کردند.

دولت بریتانیا اعلام کرده اگر شواهد ثابت کنند که روسیه در مسمومیت اخیر دست داشته واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

روسیه هرگونه دخالتی در این حادثه را تکذیب کرده و می‌گوید احساسات ضد روسی توسط رسانه‌های بریتانیایی تشدید شده است.

وزیر کشور بریتانیا پس از دیدار از سالزبری و محلی که آقای اسکریپال در آنجا مسموم شده گفت: «از نظر اقدامات بعدی ما باید منتظر بمانیم تا وقتی که جزییات حادثه و پیامدها و همینطور منبع این ماده سمی مشخص شود.»

پس از حادثه‌ای که برای آقای اسکریپال و دخترش روی داد در مجموع ۲۱ نفر به بیمارستان منتقل شدند ولی فقط نیک بیلی کارآگاه پلیس و اولین نفری که به محل حادثه رسیده بود هنوز بستری است. هر چند هنوز وضعیت او وخیم است ولی به گفته مقامات اکنون قادر است حرف بزند.

امبر راد وزیر کشور بریتانیا روز جمعه حاضر نشد در مورد تحقیقات پلیس هیچ اطلاعاتی بدهد. او افزود: «ما باید تمام فضای لازم را که پلیس برای انجام تحقیقات نیاز دارد در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند تضمین کنند که هیچ خطر دیگری وجود ندارد.»

پلیس و واحدهای متخصص خانه آقای اسکریپال و محلی را که او و دخترش پیدا شدند تحت حفاظت دارند و در یک پیتزافروشی و همینطور قبرستان محل دفن همسر و پسر آقای اسکریپال که آن روز به آنجا رفته بودند مشغول ادامه تحقیقات هستند.

سرگی اسکریپال قبل از دستگیر شدن در سال ۲۰۰۴ اسامی دهها جاسوس روسیه را به بریتانیا داده بود. او در سال ۲۰۰۶ به سیزده سال زندان محکوم شد ولی در سال ۲۰۱۰ پس از معاوضه با یک جاسوس روس توانست به بریتانیا پناهنده شود.

XS
SM
MD
LG