لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۹

توقیف نفتکش استنا ایمپرو؛ بریتانیا کاردار ایران در لندن را احضار کرد


نفتکش استنا ایمپرو ۲۳  خدمه دارد که ۱۸ تن از آنان هندی هستند
نفتکش استنا ایمپرو ۲۳  خدمه دارد که ۱۸ تن از آنان هندی هستند

در پی توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» توسط سپاه پاسداران در تنگه هرمز، بریتانیا کاردار جمهوری اسلامی در لندن را احضار کرد؛ همزمان وزیر خارجه بریتانیا جمهوری اسلامی را به تنش‌زایی در منطقه متهم کرده و هند نیز خواستار آزادی ۱۸ خدمه هندی این کشتی شده است.

خبر احضار کاردار جمهوری اسلامی در لندن را خبرگزاری‌ها روز شنبه، ۲۹ تیر، به نقل از وزارت خارجه بریتانیا گزارش کردند.

تماس تلفنی هانت با ظریف

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه با ابراز ناامیدی از اقدام اخیر ایران، جمهوری اسلامی را به تنش‌زایی در منطقه متهم کرد.

آقای هانت در پیامی توئیتری با اشاره به اینکه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، در این باره گفت‌وگو کرده و «ناامیدی شدید» خود از اقدام ایران را به اطلاع او رسانده است نوشت: در حالی که آقای ظریف شنبه گذشته اطمینان داده بود ایران خواستار کاهش تنش‌ها در منطقه است، عکس آن عمل کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا در نهایت تاکید کرده که از کشتی‌های بریتانیایی باید محافظت شود و چنین نیز خواهد شد.

سپاه پاسداران روز جمعه اعلام کرد که نفتکش استنا ایمپرو با پرچم بریتانیا را به‌ علت «رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» در تنگه هرمز توقیف کرده است.

در پی انتشار این خبر، وزیر خارجه بریتانیا به تهران هشدار داد پاسخ لندن «حساب‌شده و قدرتمند» خواهد بود.

آلمان و فرانسه نیز توقیف نفتکش استنا ایمپرو را اقدامی «توجیه‌ناپذیر» و «خطرناک» خوانده‌اند.

واکنش هند، روسیه و فیلیپین

بنابر گزارش‌ها، نفتکش سوئدی استنا ایمپرو با پرچم بریتانیا دارای ۲۳ خدمه، شامل ۱۸ شهروند هندی و پنج خدمه با ملیت‌های روسیه، فیلیپین و لتونی، بوده است.

دولت هند روز شنبه از تلاش‌های خود برای آزادی خدمه هندی این نفتکش خبر داد و اعلام کرد که در این باره با تهران در تماس است.

راویش کوشمار، سخنگوی وزارت خارجه هند، به خبرگزاری فرانسه گفت که دهلی نو «با دولت ایران در تماس است تا زمینه آزادی هر چه سریع‌تر ۱۸ خدمه هندی این نفتکش و بازگشت آنها به کشورشان فراهم شود».

بنابر گزارش‌ها، روسیه در حال تماس با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره شهروندان روس این نفتکش است. خبرگزاری مهر نیز از دیدار لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، با حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل، در روز شنبه خبر داده است.فیلیپین نیز از ایران خواست که خدمه فیلیپینی استنا ایمپرو را آزاد کند.

وزارت خارجه فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرد سانتوس، سفیر این کشور در تهران، «با مقامات ایران در تماس است تا اطمینان یابد که دریانورد فیلیپینی در امان است و به زودی آزاد خواهد شد».

«مصاحبه تخصصی» از خدمه نفتکش توقیف‌شده

به گزارش خبرگزاری فارس، الله‌مراد عفیفی‌‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، بدون اشاره به جزئیات گفته است «در صورت لزوم» خدمه این نفتکش توقیف‌شده «ممکن است برای انجام مصاحبه‌های تخصصی و فنی فراخوانده شوند».

همچنین شماری از رسانه‌های ایران، از جمله تسنیم، فارس و خبرگزاری صدا و سیما، روز شنبه ویدئوهای جدیدی از حضور نفتکش استنا ایمپرو در سواحل ایران منتشر کردند.

مقامات سازمان بنادر و دریانوردی ایران می‌گویند که نفتکش استنا ایمپرو در حال حاضر در بندرعباس پهلو گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری تسنیم و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG