لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

بریتانیا واکسیناسیون علیه کرونا را با شهروند ۹۰ ساله آغاز کرد


مارگارت کینان ۹۰ ساله اولین فردی است که واکسن غیرآزمایشی فایزر را دریافت می‌کند
مارگارت کینان ۹۰ ساله اولین فردی است که واکسن غیرآزمایشی فایزر را دریافت می‌کند

بریتانیا به عنوان اولین کشور غربی روز سه‌شنبه ۱۸ آذر برنامه مصون‌سازی شهروندان خود در برابر کرونا را از طریق تزریق واکسن آن آغاز کرد.

اولین دوز غیرآزمایشی واکسن «فایزر/بیون‌تک» علیه کووید-۱۹ در این روز به مارگارت کینان ۹۰ ساله، اهل ایرلند شمالی، در یک بیمارستان دانشگاهی تزریق شد.

شرکت آمریکایی فایزر بر اساس فناوری شرکت آلمانی بیون‌تک موفق به تولید این واکسن شده است. تحقیقات اصلی منجر به تهیه این واکسن را دو ایمنی‌شناس ترک‌تبار آلمانی، پروفسور اوگور شاهین، محقق و از بنیان‌گذاران شرکت بیون‌تک، و همسر او اوزلم تورَجی انجام داده‌اند.

بریتانیا زودتر از دیگر کشورهای اروپایی و از روز دوم دسامبر تائیدیه استفاده از این واکسن را صادر کرده است و ۸۰۰ هزار دوز اولیه این واکسن قرار است به افراد بالای ۸۰ سال که در بیمارستان بستری هستند و کادرهای درمانی آنان تزریق شود.

مقام‌های بهداشت عمومی از مردم خواسته‌اند صبور باشند زیرا در مراحل اولیه فقط کسانی که بیشتر در معرض خطر ویروس هستند، واکسینه می‌شوند. کادر پزشکی در بریتانیا قرار است برای تنظیم وقت واکسن زدن با مردم تماس بگیرند و بیشتر شهروندان باید تا سال آینده منتظر بمانند تا واکسن کافی برای اجرای برنامه تولید شود.

گرچه بریتانیا نسبت به بسیاری از کشورها از زیرساخت خوبی برای انجام این پروژه برخوردار است اما بنابر گزارش‌ها توان حال حاضر این کشور فعلا در حد رساندن دوزها به سالمندان، کادر درمانی، کودکان مدرسه‌ای و زنان باردار است.

برای همین حد از واکسیناسیون نیز که ۲۵ میلیون نفر یعنی ۴۰ درصد از جمعیت این کشور را دربر می‌گیرد مسائل تدارکاتی پرچالشی پیش روی مسئولان بریتانیا قرار دارد.

شماری از کشورها، از جمله ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر میلیون‌ها دوز از این واکسن را سفارش داده‌اند.

پیش از بریتانیا، روسیه روز شنبه واکسیناسیون هزاران پزشک، آموزگار و دیگران را در ده‌ها مرکز در مسکو با واکسن «اسپوتنیک ۵» آغاز کرد.

درباره این برنامه روسیه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد زیرا روسیه تابستان گذشته و تنها پس از آزمایش محدود «اسپوتنیک ۵» بر روی حدود ۱۰ نفر اجازه تزریق آن را داد.

شرکت‌های دیگری نیز در سراسر جهان در حال تولید واکسن ویروس کرونا هستند که انتظار می‌رود نتایج آن‌ها نیز به‌زودی اعلام شود.

XS
SM
MD
LG