لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

نخست وزیر بریتانیا توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا را امضا کرد


بوریس جانسون امضای این توافقنامه را گویای «فصلی جدید» در تاریخ کشور بریتانیا دانست
بوریس جانسون امضای این توافقنامه را گویای «فصلی جدید» در تاریخ کشور بریتانیا دانست

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد که توافقنامه خروج کشور خود از اتحادیه اروپا، موسوم به برگزیت را امضا کرده است.

آقای جانسون در شبکه اجتماعی توییتر عکسی از خود را در حال امضای توافقنامه برگزیت منتشر کرد، توافقنامه‌ای که بر اساس آن بریتانیا تا هفته آینده و موعد مقرر ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

او در این توییت نوشت: «با احترام به حکم دموکراتیک مردم بریتانیا، امروز من توافقنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه را امضا کردم.»

وی سپس عنوان کرد که امضای این توافقنامه گویای «فصلی جدید» در تاریخ کشور بریتانیاست.

ساعاتی قبل از آن رهبران اتحادیه اروپا نیز توافقنامه برگزیت را در بروکسل امضا کرده بودند تا این توافقنامه به لندن ارسال شود.

امضای توافقنامه برگزیت در پی رای اخیر مجلس عوام بریتانیا به لایحه‌ دولت این کشور انجام گرفت تا به بیش از سه سال مناقشه‌ دراین باره پایان داده شود.

مردم بریتانیا سال ۲۰۱۶ در یک همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند که این امر به چالشی برای لندن تبدیل شد.


بوریس جانسون امضای این توافقنامه را یک لحظه فوق‌العاده برای ملت خود توصیف کرد و تاکید داشت که این رخداد به «چندین سال بحث و تفرقه خاتمه می‌دهد».

وی افزود که دولت بریتانیا اکنون می‌تواند بر بهبود خدمات خود، خلق فرصت‌های بیشتر و بالفعل کردن پتانسیل‌هایی موجود در این کشور و نیز بازسازی رابطه خود با اتحادیه اروپا تمرکز کند.

به این ترتیب یک دوره انتقالی آغاز می‌شود تا در طول آن بریتانیا بتواند به یک توافق تجاری طولانی مدت با اتحادیه اروپا دست یابد.

با استفاده از گزارش‌های نشریه هیل و بی‌بی‌سی؛ س.ن

XS
SM
MD
LG