لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

درگذشت کاردار سفارت آمریکا در ایران در دوران گروگانگیری


بروس لینگن از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۷ در وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرد
بروس لینگن از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۷ در وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرد

بروس لینگن، آخرین کاردار سفارت آمریکا در تهران در سن ۹۶ سالگی به علت بیماری درگذشت.

او از جمله پنجاه و دو گروگان آمریکایی بود به دنبال حمله دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ به مدت ۴۴۴ روز در ایران در بازداشت بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، فرزند بروس لینگن گفته است که پدرش به دلیل بیماری پارکینسون روز دوشنبه در یک مرکز درمانی در بتسدا در حومه واشینگتن درگذشت.

بحران گروگان‌گیری که چند ماه بعد از انقلاب ۱۳۵۷ رخ داد، نقطه پایانی بر یک قرن روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا بود.

بروس لینگن پیشتر در گفت و گو با رادیو فردا گفته بود که صبح روز يک‌شنبه (سيزدهم آبان ۱۳۵۸) پس از مذاکراتش با مقام‌های ايرانی، در حال ترک ساختمان وزارت خارجه ایران در باغ ملی و سوار شدن به ليموزين سفارت بود که از خبر تصرف سفارت توسط دانشجويان پيرو خط امام مطلع می‌شود.

آقای لينگن گفته بود که به ساختمان وزارت خارجه ايران بازگشت تا با مقام‌های ايرانی برای پایان دادن به گروگان‌گيری رایزنی کند. اما تلاش‌های او بی‌نتيجه می‌ماند؛ چرا که دولت موقت مهدی بازرگان توان رويارويی با جناح‌های ديگر قدرت را نداشت و فردای آن روز سقوط کرد.

بروس لينگن در کارنامه خود دو بار به تهران مأموریت داشته است: کمی پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و بار دوم بعد از انقلاب که به عنوان کاردار سفارت آمريکا در تهران، جانشين ويليام سوليوان، سفیر آن کشور در تهران، شد.

وی در ششم اوت سال ۱۹۲۲ در مزرعه‌ای در جنوب ایالت مینه سوتا و در نزدیکی شهر باترفیلید متولد شد.

آقای لینگن در دوران جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی آمریکا بود. او در سال ۱۹۴۹ مدرک کارشناسی ارشد در روابط بین الملل را از دانشگاه مینه سوتا اخذ کرد.

بروس لینگن از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۷ در وزارت خارجه آمریکا فعالیت کرد و پیش از آخرین سفر خود به تهران در سال ۱۳۵۸، در کشورهای آلمان، ایران، پاکستان و افغانستان فعالیت دیپلماتیک داشت.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG