لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

استعفای رئیس اتحادیه فوتبال بلغارستان به خاطر رفتار نژادپرستانه هواداران


مسابقه بین بلغارستان و انگلستان به دلیل رفتار نژادپرستانه هواداران تیم بلغارستان از جمله دادن سلام‌های نازی دو بار متوقف شد.
مسابقه بین بلغارستان و انگلستان به دلیل رفتار نژادپرستانه هواداران تیم بلغارستان از جمله دادن سلام‌های نازی دو بار متوقف شد.

رئیس اتحادیه فوتبال بلغارستان روز سه‌شنبه ۲۳ مهر به درخواست نخست‌وزیر این کشور از مقام خود استعفا داد. دلیل تقاضای نخست‌وزیر رفتار نژادپرستانه هواداران تیم بلغارستان در جریان مسابقه با تیم ملی انگلستان بود که دوشنبه شب برگزار شد.

دیدار تیم‌های ملی فوتبال بلغارستان و انگلستان در چارچوب مسابقات مقدماتی جام اروپا ۲۰۲۰ توسط داور مسابقه مدتی متوقف شد. طبق مقررات جدید یوفا در صورت برخوردهای نژادپرستانه مسابقات متوقف می‌شوند.

بویکو بوریسف، نخست‌وزیر بلغارستان روز سه‌شنبه رفتار طرفداران تیم ملی فوتبال این کشور را محکوم کرد و از بوریسلاو میخایلوف خواست از ریاست اتحادیه فوتبال استعفا دهد.

این مسابقه که با نتیجه ۶ بر صفر به نفع انگلستان تمام شد به دلیل رفتار نژادپرستانه هواداران تیم بلغارستان از جمله دادن سلام‌های نازی و صدای میمون در آوردن دو بار متوقف شد.

نخست‌وزیر بلغارستان در پیامی نوشت: «چنین رفتاری در بلغارستان که یکی از کشورهای بردبار جهان است و اقلیت‌های قومی گوناگون با مسالمت زندگی می‌کنند غیرقابل پذیرش است».

فدراسیون فوتبال بلغارستان نیز سعی کرد از این حادثه فاصله بگیرد.

سخنگوی این فدراسیون گفت: «مقامات فوتبال کشور نمی‌توانند مسئولیت اوباش‌گری را بپذیرند. در چنین مواردی دولت باید دخالت کند. در بسیاری از کشورها از جمله انگلستان دولت برای مقابله با اوباش‌گری اقدامات جدی انجام داده است. تنها کاری که ما می‌توانیم بکنیم محکوم کردن این رفتار است ولی تحقیق در مورد اوباش‌گری در حوزه اختیارات ما نیست».

طرفداران تیم ملی فوتبال بلغارستان به خاطر رفتار نژادپرستانه در مسابقات قبلی مقدماتی جام اروپا نيز مجازات شده‌اند و مسابقه شب گذشته با انگلستان به همین دلیل فقط با حضور بخشی از تماشاچیان برگزار شد.

بایکو باریسف، نخست‌وزیر بلغارستان، هنگام اعلام خبر برکناری رئیس فدراسیون فوتبال گفت به دلیل نتایج بد تیم ملی از وزیر ورزش خواسته بود تا زمان استعفای رئیس فدراسیون هرگونه تماس و همکاری با او را قطع کند.

طبق قوانین فیفا نهادهای دولتی نمی‌توانند در امور داخلی فدراسیون‌های فوتبال دخالت کنند و این تعلیق یا مجازات مسئولین فوتبال را نیز شامل می‌شود.

بوریسلاو میخایلوف دروازه‌بان تیم ملی بلغارستان بود که در سال ۱۹۹۴ به رقابت‌های اصلی جام جهانی رسید. در سال‌های بعد او در لیگ انگلستان بازی می‌کرد و تا فوریه امسال از اعضای کمیته مدیریت یوفا بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG