لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

نشست پارلمان آلمان؛ درخواست برای افزودن سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی


اعضای پارلمان آلمان در نشستی، با حمایت علنی از معترضان در ایران، خواستار افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی از جمله قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.

در این نشست که روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذر برگزار شد، شماری از نمایندگان از احزاب مخالف سیاسی درباره اعتراضات ایران صحبت کردند.

در سه ماه اخیر، شهرهای مختلف آلمان باتوجه به جمعیت زیاد ایرانیان و ایرانی‌تباران مقیم این کشور و نیز حضور قابل‌توجه شماری از ایرانی‌تباران در پارلمان و عرصه‌های مختلف سیاسی، شاهد تجمعات گسترده‌ای در حمایت از اعتراضات داخل ایران بوده است.

پس از آغاز اعتراضات در ایران و افزایش خشونت‌های حاکمیتی علیه معترضان از جمله محکوم کردن شماری از بازداشت‌شدگان به اعدام به اتهام «محاربه» و «افساد‌فی‌الارض»، شماری از اعضای پارلمان نیز در اقدامی ابتکاری، «کفالت سیاسی» برخی از بازداشت‌شدگان را برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام آنها به عهده گرفتند.

در جلسه امروز پارلمان آلمان، بوندستاگ، کاوه منصوری، نماینده ایرانی‌تبار عضو حزب سوسیال دموکرات، سخنان خود را با جزئیات پرونده حمید و فرزانه قره‌حسنلو، زوج متخصصی که به اتهام کشتن یک بسیجی در کرج، به ترتیب به اعدام و ۲۵ سال تبعید متهم شده‌اند، آغاز کرد.

وی گفت که هدف جمهوری اسلامی از این همه فشار و خشونت علیه شهروندان، وادار کردن معترضان به «سکوت» است، اما «رژیم ایران باید بداند که نمی‌تواند همه جهان را به سکوت وادارد.»

به گفته منصوری، جمهوری اسلامی خود را در جایگاه «خدایی» قرار داده و ما باید به مردم ایران بگوییم درست است که این انقلاب شما است، اما ما در کنار شما می‌ایستیم.

وی خواستار ادامه افزایش فشار بین‌المللی بر ایران و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

یورگن تریتین از حزب سبزها نیز گفت که جمهوری اسلامی خودش را حاکمیت دینی و خدایی معرفی می‌کند، اما سیاست‌های این کشور، «شیطانی» است.

وی خواستار حمایت نامحدود آلمان از معترضان در ایران شد و گفت خدایی که جمهوری اسلامی از آن دم می‌زند، خدای «خطرناکی» است که سال‌هاست جوان‌ها را اعدام می‌کند.

یورگن هارت، دیگر نماینده مجلس آلمان نیز خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شد.

به گفته وی این اتفاق، پیام روشنی برای مردان جوان در ایران خواهد شود که اگر عضو این نهاد نظامی شوند، برای سفر و تحصیل و فعالیت اقتصادی و آینده آنها مسئله ایجاد می‌شود.

وی حتی پا را فراتر گذاشت و خواستار تغییر قوانین داخلی آلمان و حتی اتحادیه اروپا که احتمالا مانع قرارگرفتن سپاه در این فهرست می‌شوند، شد.

مکس لاکس، نماینده بسیار جوان حزب سبزها در بوندستاگ نیز خواستار ارسال پیام کاملا شفاف برای جمهوری اسلامی از سوی آلمان شد که «بفهمند دوران آنها تمام شده است.»

وی آزادی را نه پدیده‌ای غربی یا حتی شرقی، بلکه پدیده‌ای جهانی خواند که همه انسان‌ها باید از آن برخوردار باشند.

چند نماینده دیگر بوندستاگ نیز در دفاع از معترضان در ایران سخنرانی کردند.

محور سخنرانی‌های همه آنها وحدت میان اعضای پارلمان و حاکمیت آلمان در برخورد با جمهوری اسلامی، خودداری از بی‌اعتنایی به حوادث ایران حتی در روزهای تعطیلات پیش‌روی کریسمس، ادامه پذیرفتن کفالت سیاسی معترضان، افزایش فشارها و تحریم‌های بین‌المللی و اروپایی علیه جمهوری اسلامی، قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، تلاش برای انزوای بیشتر حکومت ایران و جلوگیری از اعدام معترضان بازداشت‌شده بود.

افزایش تحریم‌ همه ارگان‌ها و افرادی که در سرکوب‌های مردمی نقش دارند، منع ورود آنها و نیز توقیف دارایی‌هایشان از دیگر خواسته‌های نمایندگان از دولت فدرال آلمان بود.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان از زمان افزایش خشونت‌های حاکمیتی در ایران، بارها علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرده است.

وی از جمله در توئیتی نوشته بود که «هیچ کس در تهران، مشهد یا اصفهان نباید تصور کند که می‌تواند جنایتی را بدون عقوبت انجام دهد.»

وزارت خارجه آلمان نیز پس از اجرای اولین حکم اعدام علیه معترضان اعتراضات اخیر،‌ سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را احضار کرد.

با استفاده از گزارش‌های بوندستاگ و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG