لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

مراسم ادای احترام به جرج بوش پدر در کنگره آمریکا برگزار شد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، نیز پس از پایان مراسم، برای دقایقی در آن حاضر شد و به پیکر بوش ادای احترام کرد
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، نیز پس از پایان مراسم، برای دقایقی در آن حاضر شد و به پیکر بوش ادای احترام کرد

مراسم ادای احترام به جرج هربرت واکر بوش، ۴۱مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در کنگره آمریکا، با حضور چهره‌های ارشد دولت، کنگره و ارتش آمریکا برگزار شد. دونالد ترامپ و همسرش نیز برای دقایقی به مراسم رفته در برابر تابوت او ایستادند.

جرج هربرت واکر بوش روز جمعه، ۹ آذرماه، در ۹۴ سالگی درگذشت. آقای بوش هفت ماه پس از همسرش باربارا بوش که ۷۳ سال در کنار هم زندگی کردند، درگذشت.

مراسم رسمی ادای احترام به پیکر جرج بوش پدر در کنگره ایالات متحده برگزار شده‌است. او سومین رئیس‌جمهوری آمریکا است که تابوتش برای ادای احترام در کنگره قرار داده می‌شود.

مراسم کنگره با حضور خانواده بوش، اعضای کابینه او، قانون‌گذاران ایالات متحده، معاون رئیس‌جمهوری و قضات دیوان عالی آمریکا برگزار شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، نیز پس از پایان مراسم، برای دقایقی در آن حاضر شد. او همراه همسرش ملانیا، در برابر تابوب جرج هربرت واکر بوش ایستاد و به پیکر او سلام نظامی داد.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، نخستین سخنران رسمی عصر دوشنبه بود. آقای مک‌کانل بوش را «خدمتگزاری فروتن» و یک «رهبر منضبط» توصیف کرد.

نانسی پلوسی، چهره ارشد حزب دمکرات، گفت «او مردی دوست‌داشتنی و زیبا بود، که کار کردن با او افتخار بود».

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، جرج هربرت واکر بوش را «نمونه‌ای مثال‌زدنی» توصیف کرد «که همواره به دیگران الهام می‌بخشد». آقای پنس گفته است «زندگی و خدمات او در دل مردم آمریکا خانه خواهد کرد».

دونالد ترامپ که در پایان مراسم کنگره برای ادای احترام به بوش پدر حاضر شد، قرار است در مراسم رسمی در روز سه‌شنبه در کلیسای ملی واشینگتن شرکت کند.

مراسم خاکسپاری جرج بوش پدر، نخستین مراسم خاکسپاری رئیس‌جمهوری آمریکا، از زمان درگذشت جرالد فورد در سال ۲۰۰۶ است. دو سال پیش از او نیز دونالد ریگان، دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا درگذشته بود؛ آقای بوش هشت سال معاون ریاست جمهوری در دوران ریگان بود تا در نهایت خود به مقام ریاست جمهوری انتخاب شد.

جرج هربرت واکر بوش تنها رئیس‌جمهوری چهل سال اخیر در آمریکا است که تنها یک دوره به کاخ سفید راه پیدا کرد. دوران چهار ساله ریاست‌جمهوری‌ او با تلاطم‌های بسیار جدی در خاورمیانه همراه شد. در دوره بوش پدر بود که ائتلافی به رهبری واشینگتن، در پی حمله عراق به کویت، به عراق حمله کرد. در آغاز دوران ریاست‌جمهوری او غائله گروگان‌گیری در لبنان به اوج خود رسیده بود و در همان دوره تحریم‌های اعمال‌شده در زمان ریگان علیه تهران، گسترش پیدا کردند.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت
XS
SM
MD
LG