لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

جزئیات تازه از پرونده «مامور مخفی» روسیه در آمریکا


عکس ماریا بوتینا، رهبر یک گروه های هوادار اسلحه در روسیه در جریان سخنرانی در مسکو در دفاع از قانونی شدن حمل سلاح در سال ۲۰۱۳.
عکس ماریا بوتینا، رهبر یک گروه های هوادار اسلحه در روسیه در جریان سخنرانی در مسکو در دفاع از قانونی شدن حمل سلاح در سال ۲۰۱۳.

مقا‌‌م‌های قضایی آمریکا، ماریا بوتینا را متهم کرده‌اند که در راستای نفوذ به محافل سیاسی در ایالات متحده و گرفتن یک موقعیت شغلی در یک گروه لابی پیشنهاد رابطه جنسی در برابر کار را داده بود.

ماریا بوتینا، زن ۲۹ ساله روس که در بازداشت به سر می‌برد به انجام «ماموریت سری» برای دولت روسیه و توطئه علیه آمریکا متهم شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،در کیفرخواست منتشر شده علیه ماریا بوتینا در ۲۷ تیرماه آمده است که وی برای عملیات نفوذ خود به محافل سیاسی با یک شهروند آمریکایی رابطه داشته و با او زندگی می‌کرده است. هرچند در کیفرخواست اسم این شهروند آمریکایی اعلام نشده است، اما برخی از رسانه‌ها می‌گویند این شهروند یک فعال سیاسی است که با گروه های هوادار اسلحه رابطه نزدیکی دارد.

این کیفرخواست اضافه کرده است: ماریا بوتینا علاوه بر رابطه با یک شهروند آمریکایی که با عنوان شهروند شماره ۱ از او یاد شده، برای گرفتن موقعیت شغلی در یک گروه لابی پیشنهاد رابطه جنسی به فردی به غیر از شهروند شماره ۱ ارائه کرده است.

طبق این کیفرخواست، در نامه هایی که از ماریا بوتینا به دست آمده است وی از زندگی مشترک با شهروند شماره ۱ شکایت داشته است.

ماریا بوتینا روز چهارشنبه در یک دادگاه فدرال در واشینگتن دی‌سی حاضر شده است و قاضی دادگاه برای او قرار بازداشت صادر کرده است.

ماریا بوتینا در دادگاه اتهامات «توطئه علیه دولت آمریکا و مامور دولت خارجی ثبت نام نکرده» را رد کرده است، ولی قاضی دادگاه گفته است با توجه احتمال خطر فرار متهم از کشور وی می بایست در زندان بماند.

دادستان‌های فدرال می‌گویند، نیروهای امنیتی پس از آن که متوجه شدند که ماریا بوتینا درصدد ترک منطقه و کشور است، وی را در ۱۵ ژوئیه، ۲۴ تیر ماه، بازداشت کردند.

در صورتی‌که اتهام‌های وارد شده به خانم بوتینا در دادگاه ثابت شود، او ممکن است به حداکثر ۱۰ سال زندان محکوم شود. در حال حاضر اتهام عضویت در سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی روسیه و یا «خرابکاری» علیه او مطرح نیست.

رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند او برای الکساندر تورشین، قائم‌مقام بانک مرکزی روسیه، کار می‌کرد. آقای تورشین در این مورد اظهار نظری نکرده‌است.

وکیل این شهروند روس می‌گوید او مامور دولت روسیه نیست. خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از آندری کولیادین، یک «کارشناس سیاسی» می‌گوید در جریان حضور او در مراسم «صبحانه دعای ملی»، ماریا بوتینا کار ترجمه را برایش انجام می‌داد.

«صبحانه دعای ملی» مراسمی سالیانه است که در واشینگتن برگزار می‌شود، مقام‌های ارشدی مانند رئیس‌جمهوری در آن سخنرانی می‌کنند، و در جریان آن نیز دیدارها و گفت‌وگوهایی میان شرکت‌کنندگان صورت می‌گیرد. مراسمی که آندری کولیادین از آن سخن گفته با حضور دونالد ترامپ برگزار شده بود.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG