لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

سازمان حقوق بشر: پرونده جمعه خونین زاهدان به عنوان جنایت علیه بشریت در نهادی بین‌المللی بررسی شود


سازمان حقوق بشر ایران یادآوری کرده است معترضان مجددا در آستانهٔ سالگرد «جمعه خونین» سرکوب شده‌اند
سازمان حقوق بشر ایران یادآوری کرده است معترضان مجددا در آستانهٔ سالگرد «جمعه خونین» سرکوب شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران در یک‌سالگی «جمعه خونین» زاهدان خواستار ارجاع این پرونده به نهادهای قضائی بین‌المللی تحت عنوان «جنایت علیه بشریت» شد.

این سازمان روز شنبه، هشتم مهرماه، در بیانیه‌ای با بیان اینکه یک‌ سال پیش «یکی از کم‌سابقه‌ترین جنایات دستگاه سرکوب ایران در زاهدان رقم خورد»، اعلام کرد که «دست‌کم ۱۰۴ نفر » در وقایع این روز کشته شدند که «۱۴ تن از ایشان کودک و ۴ تن زن بوده‌اند».

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در این‌باره گفت: «کشتار بیش از صد نفر معترض مرد و زن و کودک مصداق جنایت علیه بشریت است. علی خامنه‌ای و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید برای ارتکاب این جنایت محاکمه شوند.»

در روز جمعه، هفتم مهر، اعتراضات سالگرد «جمعه خونین» در مناطق مختلف شهر زاهدان از جمله شیرآباد، بعثت، کوثر و بازار مشترک تا ساعات‌های پایانی جمعه همچنان ادامه داشت.

در این روز، بر اساس منابع محلی، شمار معترضان زخمی که تنها ساعتی پس از سخنرانی مولوی عبدالحمید با سرکوب شدید مواجه شدند به دست‌کم ۲۹ تن و تعداد بازداشت‌شدگان نیز بیش از ۴۸ تن رسید.

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه روز شنبه با اشاره به اعتراضات روز جمعه هفتم مهرماه‌ تاکید کرده است که معترضان مجددا در آستانهٔ سالگرد «جمعه خونین» سرکوب شده‌اند.

این سازمان اعلام کرد: «تظاهرکنندگان که به‌صورت مسالمت‌آمیز در خیابان‌های منتهی به مسجد مکی زاهدان و همچنین در شهرهایی چون راسک، خاش، تفتان و سوران جمع شده بودند، با گلوله‌های جنگی، ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور هدف قرار گرفتند که منجر به مجروح شدن ده‌ها نفر شد.»

بر اساس این بیانیه طی روزهای گذشته و منتهی به این واقعه «دست‌کم ۲۰ تن از فعالان مدنی اهل‌ سنت» در شهرهای بندرعباس، اِوَز، بستک، خور، بندرخمير، پدل، لافت و سوزا در جزيره قشم، در منازل خود بازداشت شدند.

یک سال پس از کشتار معترضان در هشتم مهر ۱۴۰۱ که به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافت، بازاریان در دست‌کم شهرهای زاهدان و چابهار دست به اعتصاب زدند.

رصد بلوچستان و حال‌وش، پایگاه‌های حقوق بشری که اخبار استان سیستان‌ و‌ بلوچستان را پوشش می‌دهند، ویدئوهایی از اعتصاب بازاریان شهرهای زاهدان، چابهار و نوبندیان در روز شنبه هشتم مهر را منتشر کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه هفتم مهرماه در خطبه‌های نماز جمعه سالگرد «جمعه خونین»، بار دیگر بر «مجازات» مرتکبان این «جنایت» تأکید و آن را خواسته مردم طی یک سال گذشته عنوان کرد.

او اضافه کرد که خانواده‌های نزدیک به یکصد جان‌باخته و همچنین کسانی که در جریان جمعه خونین زاهدان به شدت زخمی شدند، دست یا پای خود را از دست دادند یا فلج و قطع نخاع شده‌اند، تنها به دنبال اجرای قانون اسلام درباره عاملان کشتار هستند.

با این حال تنها ساعتی پس از تاکید این روحانی سنی‌مذهب بر لزوم رسیدگی به این «جنایت» و ابراز نومیدی او از رسیدگی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، معترضان در خیابان بار دیگر با رفتار خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شدند.

با استفاده از بیانیه سازمان حقوق بشر ایران و گزارش‌های رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG