لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

یک گروه فیلم‌سازی که در جیب جا می‌شود


چند سال پیش باید چند هزار دلار هزینه می‌کردیم تا بتوانیم با دوربین، حرکت روانی را ثبت کنیم. اما حالا با یک دهم آن هزینه می‌توانیم همان تجهیزات را در جیب خود بگذاریم و برویم برای تصویربرداری.

این دستگاه جدید وکوچک که امکانات ثبیت‌کننده بزرگ تصویربرداری به همراه دوربین را همزمان دارد؛ «اوزمو پاکت» نام دارد.

اوزمو پاکت، دوربینی با ترکیب یک مجموعه تثبیت‌کننده مکانیکی و الکترونیکی است که تنها ۱۱۶ گرم وزن دارد. این دستگاه را می‌توان مجموعه کوچک‌ترین دوربین و تثیبت‌کننده تصویر جهان دانست.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در فیلمسازی چه آماتور و چه حرفه‌ای، گرفتن تکان‌های دوربین است. اگر دوربین را روی پایه قرار دهید فضاسازی را مشکل کرده‌اید. البته دوربین روی پایه ، بسیارروش کاربردی است اما برای خلاقیت و فضاسازی کاربر باید بتواند دوربین را حرکت دهد ولی حرکت دوربین یا به اصطلاح دوربین روی دست، پر از تکان‌های آزاردهنده برای مخاطب است.

چندین دهه است که تثبیت کننده‌های بسیار گران قیمتی ساخته شده‌اند که البته سنگین و جاگیر هستند. شاید با موارد گفته شده بتوان درک کرد یک دوربین با تثبیت‌کننده تصویر که در جیب جا می‌شود ،۱۱۶ گرم وزن و ۳۴۹ دلار قیمت دارد چقدر برای فیلمسازان جوان و افرادی که می‌خواهند لحظات خود را با کیفیت مناسب ثبت کنند مفید است. حتی این دستگاه برای فیلسمازان، روزنامه‌نگاران یا هنرمندانی که قصد ندارند تجهیزات گران‌قیمت و سنگین فیلمبرداری را با خود حمل کنند می‌تواند کاربردی باشد.

در این دستگاه دوربینی که روی لرزشگیر سه جهته دستگاه است از یک سنسور ۲.۳/۱ اینچی استفاده می‌کند. این سنسور از نظر اندازه مشابه دوربین‌های گو پرو و پهپادهای شرکت دی‌جی‌آی است. مساحت این سنسور تقریبا چهار برابر بزرگتر از سنسور دوربین‌های موبایل است. دوربین این دستگاه با کیفیت فورکی و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با بیت ریت ۱۰۰ مگا بیت در ثانیه به ثبت تصاویر می‌پردازد. این دستگاه همچنین می‌تواند با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل عکس بگیرد.

یکی از خصوصیت‌های جالب این دستگاه امکان تعقیب سوژه است. این خصوصیت کمک زیادی به افرادی است که در شبکه اجتماعی به تولید محتوا می‌پردازند. در اصل این دستگاه در نبود دستیار می‌تواند این کار را برای کاربر انجام دهد و تولید محتوا را کم‌هزینه‌تر کند. اوزمو پاکت همچنین می‌تواند به ثبت تصاویر تایم‌لپس و‌هایپرلپس بپردازد.

در این دستگاه یک نمایشگر کوچک یک اینچی لمسی وجود دارد که کاربر می‌تواند تنظیمات دوربین را با آن کنترل کند. اوزمو پاکت را به وسیله پورت لایتنینگ یا یو‌اس‌بی-سی (USB-C) می‌توان به گوشی هوشمند وصل کرد. با کمک اپلیکیشن خاصی که شرکت دی‌جی‌آی برای این دستگاه ساخته، می‌توان در شبکه‌های اجتماعی هم به پخش تصاویر پرداخت.

دوربین این دستگاه از لنزی با اندازه دیافراگم اف ۲ استفاده می‌کند و میدان دید این دوربین هم تقریبا مشابه میدان دید انسان است.

شرکت دی جی آی یک شرکت چینی‌ست که در چند سال اخیر رشدی خیره‌کننده داشته و یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود. این شرکت در زمینه پهپادهای تجاری هم یکی از معروف‌ترین شرکت‌های جهان است.

با این دستگاه جدید شرکت چینی دی‌جی‌آی به نبرد با شرکت گو پرو رفته است.

به‌نظر می‌رسد اوزمو پاکت بخشی از بازار شرکت گو پرو را هدف قرارداده است. شرکت گو پرو که در زمینه ساخت دوربین‌های کوچک در جهان از قوی‌ترین‌ها محسوب می‌شود، سری هفتم محصولات خود را معرفی کرده است. این دوربین را می‌توان بهترین محصولی دانست که تا کنون در این زمینه ساخته شده است. گو پرو سعی کرده بسیاری از بخش‌های این دوربین را مانند پردازنده آن بصورت اختصاصی تولید کند. «هیرو ۷ بلک»، بهترین دوربین ساخته شده توسط این شرکت تا کنون است و از نظر ویژگی‌های تثبیت‌‌کننده‌ تصویر ویدیویی، توسعه قابل‌توجهی داشته است.

با این وجود این دو سیستم تفاوت‌هایی با هم دارند. به‌نظر می‌رسد گو پرو همچنان بیشتر برای کارهای اکشن مناسب باشد و اوزمو پاکت به درد تولید محتوای خلاق و ارزان بخورد.

XS
SM
MD
LG