لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

وزیر خارجه بریتانیا: مذاکرات درباره وقفه در جنگ غزه پیشرفت کرده است


دیوید کامرون در ادامه سفر منطقه‌ای خود به ترکیه سفر کرد
دیوید کامرون در ادامه سفر منطقه‌ای خود به ترکیه سفر کرد

وزیر امور خارجه بریتانیا می‌گوید مذاکره در زمینه برقراری وقفه در جنگ غزه، انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی پیشرفت کرده است.

دیوید کامرون روز جمعه ۶ بهمن در شهر استانبول به خبرگزاری رویترز گفت: «به اعتقاد من امکان دستیابی به توقف در نبرد، فراهم کردن شرایط برای انتقال کمک‌های بیشتر و آزادی گروگان‌ها وجود دارد. به نظرم پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.»

وزیر خارجه بریتانیا در این مصاحبه که در آخرين بخش از سفر منطقه‌ای او انجام شد، خبر داد دولت اسرائیل در حال بررسی پیشنهاد بریتانیا برای انتقال کمک‌ها از طریق بندر اشدود اسرائیل است ولی دستیابی به توافق «مستلزم رایزنی‌های بیشتر است.»

دیوید کامرون در سفر خود به منطقه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری و مقامات قطری گفت‌وگو کرده است.

او گفت که در ملاقات با مقامات اسرائیلی بر ضرورت وقفه در نبرد برای تضمین آزادی گروگان‌هایی که در اسارت گروه افراطی حماس هستند تاکید کرده است.

این گروه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان ترویستی شناخته می‌شود.

دیوید کامرون در ادامه افزود: «من روی مواردی که به نظرم به نفع همه طرف‌ها از جمله اسرائیل است تاکید کردم و آن وقفه فوری در جنگ است چون فقط در چنین حالتی می توان آزادی گروگان‌ها را تضمین کرد.»

نخست وزیر اسرائیل بارها تاکید کرده است که جنگ در نوار غزه تا نابودی کامل حماس و آزادی همه گروگان ها ادامه خواهد یافت.

در مقابل حماس هرگونه توافقی را به پایان حملات اسرائیل، پايان شرايط محاصره نوار غزه و خروج کامل ارتش اسرائیل از این باریکه مشروط کرده است.

رایزنی‌های چند‌جانبه برای یک‌آتش بس یک ماهه که در طول آن گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی مبادله شوند از سرگرفته شده ولی به گفته منابع مطلع به دلیل مواضع مختلف دو طرف در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

همزمان با اقدامات دیپلماتیک وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است روز جمعه اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در حملات اسرائیل به بیش از ۲۶ هزار نفر رسیده است.

به گفته نهادهای سازمان ملل حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی این باریکه آواره شده و با کمبود شدید غذا، آب آشامیدنی و دارو روبرو هستند.

دیوید کامرون در مصاحبه روز جمعه گفت ساکنان نوار غزه هر روز حداقل به ۵۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و گشایش بندر اشدود در ساحل دریای مدیرانه که با این باریکه فاصله کمی دارد می تواند به انتقال این محموله‌ها کمک کند.

او افزود: «گشودن اشدود یکی دیگر از راه‌های مهم برای انتقال کمک به نوار غزه است و رساندن کمک به مردم در غزه حیاتی است. من این موضوع را با مقامات اسرائیلی مطرح کرده و آنها در حال بررسی این پیشنهاد هستند.

حجم محدودی از کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح در مرز مصر منتقل می شود و دولت اسرائیل در ماه دسامبر با عبور مقدار دیگری از اين محموله‌ها از طریق گذرگاه مرزی کارم شالوم، بین خاک این کشور و نوار غزه، موافقت کرد.

دولت اسرائیل متهم شده است که حرکت کامیون‌های حامل کمک را به تاخیر می‌اندازد ولی این کشور تاکید می‌کند که تنها نقش آن در روند انتقال کمک‌ها بازرسی محموله‌هایی است که وارد غزه می‌شوند.

دیوید کامرون گفت اسرائیل باید تضمین کند که پست‌های بازرسی در این گذرگاه ساعات طولانی‌تری کار کنند، سازمان ملل بتواند در امنيت کامل کمک‌ها را در سراسر نوار غزه توزیع کند و انتقال آب آشامیدنی به نوار غزه را باید از سر بگیرد.

وزیر خارجه بریتانیا افزود: «ما خواهان این هستیم که تمامی موانع بر سر راه انتقال و توزیع کمک‌ها برداشته شود. اسرائیل مسئول همه اتفاقاتی است که در غزه روی می‌دهد و ما باید از وقوع فاجعه بشری بیشتر جلوگیری کنیم.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م
XS
SM
MD
LG