لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

چین از کانادا خواست مدیر مالی هواوی را بلافاصله آزاد کند


وانژو منگ، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی روز شنبه در ونکوور کانادا بازداشت شد.
وانژو منگ، مدیر ارشد مالی شرکت هواوی روز شنبه در ونکوور کانادا بازداشت شد.

در پی بازداشت مدیر مالی شرکت مخابراتی هوواوی در کانادا و احتمال استرداد او به آمریکا، چین از کانادا خواست که این مدیر اقتصادی را بلافاصله آزاد کند.

ژنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز پنج‌شنبه ۱۵ آذر با تأکید بر اینکه خانم وانژو منگ «هیچ قانون کانادایی یا آمریکایی را نقض نکرده است» گفت پکن از هر دو کشور خواسته است که دلیل بازداشت را توضیح دهند.

با این حال به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت بازرگانی چین نشانه‌هایی بروز داده است که پکن قصد ندارد در آتش‌بس تجاری که با مذاکره اخیر رهبران آمریکا و چین به دست آمد اختلالی ایجاد شود.

رسانه‌های کانادا گزارش کرده‌اند که بازداشت خانم منگ در ونکوور و در روز شنبه، یعنی روزی که رهبران آمریکا و چین در بوئنوس آیرس دیدار و بر سر آتش‌بس تجاری توافق کردند، صورت گرفته است.

جنگ تجاری بین آمریکا و چین که از ۲۴ سپتامبر و با وضع تعرفه بر کالاهای چینی آغاز شد و با اقدام متقابل پکن ادامه یافت بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.

رهبران دو اقتصاد بزرگ جهان پس از دو ماه جنگ تجاری بین دو کشور و وضع تعرفه بر کالاهای یکدیگر، روز دهم آذر در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین شام کاری برگزار کردند و به توافق‌هایی دست یافتند.

مقام‌های کانادا هنوز اتهام مدیر مالی هواوی را اعلام نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها دو موضوع «دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران» و «سرقت فناوری آمریکا» را به عنوان اتهام‌های احتمالی مطرح کرده‌اند.

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» به نقل از مقام‌های امنیتی آن کشور گزارش داد که خانم منگ «مظنون به تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است».

پیش از این، در اردیبهشت امسال، شماری از رسانه‌ها و از جمله خبرگزاری رویترز گزارش داده بودند که وزارت دادگستری آمریکا دست‌کم از سال ۲۰۱۶ در حال انجام تحقیقاتی در مورد شرکت هواوی و احتمال دست داشتن این شرکت در نقض تحریم‌های ایران است.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به موضوع «سرقت فناوری» اشاره کرده و نوشته است که محصولات این شرکت در سال‌های اخیر «نگرانی‌هایی امنیتی را در ایالات متحده برانگیخته» و هر دو دولت اوباما و ترامپ از کشورهای اروپایی خواستند که استفاده از محصولات هواوی را محدود کنند.

هواوِی یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه تجهیزات شبکه در دنیای موبایل و اینترنت است. دفتر مرکزی این شرکت در شن‌ژن، در استان جنوبی گوانگ‌دونگ، واقع است.

وانژو منگ که دختر بنیانگذار شرکت هواوی است در حال حاضر مدیر مالی و معاون رئیس هیئت مدیره این شرکت است و به نوشته رسانه‌های چینی، انتظار می‌رود که جایگزین پدرش، رن ژنگ‌فی، شود. وانژو منگ نام خانوادگی مادر خود را انتخاب کرده است.

شرکت هواوی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به تمامی قوانین و مقررات، «از جمله قوانین مربوط به کنترل صادرات و تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده» عمل کرده است.

رقیب اصلی هواوی در چین شرکت زد‌تی‌ای است که از سوی آمریکا متهم شده بود تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی را نقض کرده است. این شرکت برای بازگشت به بازار آمریکا ناچار شد بیش از یک میلیارد دلار جریمه بپردازد.

با استفاده از رویترز، آسوشیتدپرس، توئیتر و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG