لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

کانادا ۹ نهاد و ۲۵ فرد را به‌دلیل نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب اعتراضات تحریم کرد


تجمع ایرانی‌های مقیم کانادا در همبستگی با معترضان به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد
تجمع ایرانی‌های مقیم کانادا در همبستگی با معترضان به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد

دولت کانادا روز دوشنبه ۱۱ مهر از اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه نهادها و شخصیت‌های نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، با اعلام این خبر گفت که اعمال تحریم‌های جدید، واکنش دولت اتاوا به نقض حقوق بشر در ایران از جمله مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه «پلیس امنیت اخلاقی» است.

به گزارش شبکه سی‌تی‌وی و نشریه گلوبال نیوز، تحریم‌های تازه از سوی این کشور ۹ نهاد و ۲۵ شخصیت از جمله مقامات ارشد سیاسی و فرماندهان بلندپایه سپاه پاسداران را هدف قرار داده است.

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل مشترک نیروهای مسلح، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در میان نظامیان ارشدی هستند که تحریم‌های جدید دولت کانادا شامل آنان شده است.

همچنین بر اساس بیانیه رسمی دولت کانادا، سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، محمد رستمی چشمه گچی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، و اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، مهره‌های دیگری در میان کادر بلندپایه نظامی و اطلاعاتی ایران هستند که هدف تحریم قرار گرفته‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود اعمال تحریم‌ها را اقدامی برای پاسخگو کردن ایران به‌دلیل نقض حقوق بشر و «بی‌توجهی آشکار به جان انسان‌ها» نامید.

آقای ترودو نوشت مقامات ارشد و نهادهای عمده‌ای که مستقیما مجری «سرکوبگری‌ها» هستند، حقوق بشر را نقض می‌کنند و نشردهنده اطلاعات نادرست رژیم ایران هستند، تحریم شده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا شش روز پیش گفته بود که تحریم‌ «پلیس امنیت اخلاقی» جمهوری اسلامی ایران در پی مرگ مهسا امینی در دستور کار دولت او قرار گرفته است.

اموال و دارایی نهادها و افرادی که تحریم‌ شده‌اند، در کانادا بلوکه خواهد شد، معامله و مبادله شهروندان کانادایی و ایرانیان دو تابعیتی کانادا با آن‌ها ممنوع خواهد بود و خود افراد تحریم‌ شده نیز مجاز ورود به کانادا نیستند.

تحریم‌های تازه از سوی اتاوا در اوج حضور گسترده ایرانیان مقیم کانادا در رشته تظاهرات و راه‌پیمایی‌های ابراز همبستگی با مردم معترض درون ایران اعمال شده است.

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی مقیم کانادا، که همسر و فرزندش را در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران از دست داد و به نام خانواده‌های عضو انجمن قربانیان، ایرانیان سراسر جهان را به برگزاری تظاهرات در حمایت از معترضین ایران فراخوانده بود، در تظاهرات بزرگ روز ۹ مهر در تورنتو دولت‌ها را به تحریم‌های گسترده‌تر علیه رژیم و اخراج سفیران جمهوری اسلامی فرا خواند.

رسانه‌های کانادا به تظاهرات بزرگ و چند ده هزار نفری ایرانیان در تورنتو و سایر شهرهای این کشور توجه زیادی نشان داده و درخواست‌های سخنرانان ایرانی و کانادایی این تجمع‌ها را به نحو گسترده‌ای بازتاب دادند.

این تصور عمومی وجود دارد که خانواده‌ها و وابستگان شماری از عوامل دولتی، نظامی و انتظامی ایران نیز در میان ایرانیان مهاجری باشند که در دو دهه اخیر به کانادا مهاجرت کرده باشند.

سال گذشته انتشار تصاویری از سفر مرتضی طلایی، فرمانده اسبق نیروی انتظامی تهران و یکی از عوامل سرکوبگری‌ها علیه جوانان معترض، به کانادا با خشم خانواده‌های قربانیان هواپیمای ساقط شده اوکراینی روبرو شد.

کانادا ده سال پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران را قطع کرد و سفارت خود را در تهران بست. این کشور در یک دهه گذشته بر شمار تحریم‌ها علیه نهادها و شخصیت‌های وابسته به رژیم ایران افزوده است.

با این حال، به‌دنبال آغاز دور جدید اعتراض‌های گسترده در ایران، آلنالنا بروک، وزیر خارجه آلمان، اولین دیپلمات ارشد غربی بود که از لزوم برقراری تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر سخن گفت.

برخی از کشورهای اروپایی در روزهای گذشته خبر داده‌اند که برقراری تحریم‌های تازه علیه نهادها و مقامات رژیم ایران را در پیوند با پایمال شدن حقوق بنیادین شهروندان ایران، دستور کار خود قرار داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های کانادایی و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG