لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

کانادا: با نگرانی وضعیت توماج صالحی را از نزدیک زیر نظر داریم


سخنگوی وزارت خارجه کانادا در بیانیه‌ای نسبت به وضعیت توماج صالحی، خواننده رپ و معترض زندانی در ایران، ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است که کانادا با نگرانی پرونده توماج صالحی را از نزدیک زیر نظر دارد، همان‌طور که در حال رصد سایر پرونده‌های مرتبط با نقض حقوق بشر در ایران است.

دولت کانادا از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواسته است که به نارضایتی‌ها و مطالبات مشروع شهروندان ایرانی، از جمله اطمینان از احترام به حقوق و آزادی‌های انسانی آنها، و زندگی و پیشرفت در جامعه‌ای عاری از هراس، ارعاب و سرکوب دولتی رسیدگی کند.

این بیانیه تاکید کرده است، کانادا از حکومت جمهوری اسلامی می‌خواهد که حق «محاکمه‌ منصفانه و رسیدگی عادلانه» را برای توماج صالحی و دیگرانی که در اعتراضات ضد حکومتی دستگیر شده‌اند، تضمین کند.

توماج صالحی، خواننده رپ و هنرمند معترض روز هشتم آبان پارسال در بحبوحه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

این خوانندۀ رپ مدت‌ها از داشتن وکیل محروم بود. ولی قوه قضائیه در آستانه برگزاری دادگاه توماج صالحی، وکالت امیر رئیسیان و رُزا اعتماد انصاری را پذیرفت.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، روز یک‌شنبه ۱۱ تیر به صورت غیر علنی به ریاست قاضی مرتضی براتی برگزار شد.

به گفته امیر رئیسیان اتهامات وارد شده به توماج صالحی «افساد فی‌الارض بابت انتشار توئیت‌‌، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، دعوت مردم به آشوب و اغتشاش، اخلال در نظم، انتشار اکاذیب و توهین به رهبری» است.

کانادا اخیراً قاضی مرتضی براتی را به دلیل نقش او در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG