لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

ترودو: کانادا دیگر برای کسانی که از حکومت فاسد ایران سود می‌برند، جای امنی نیست


جاستین ترودو روز شنبه در آتاوا
جاستین ترودو روز شنبه در آتاوا

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، و همسرش روز شنبه هفتم آبان در تجمع همبستگی با اعتراضات ایران در اتاوا، پایتخت کانادا، شرکت کرد.

جاستین ترودو در ادامه این تجمع طی سخنانی تاکید کرد که از ورود عاملان سرکوب اعتراض‌ها بعد از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی به کانادا جلوگیری خواهد شد.

نخست وزیر کانادا در جمع حاضران در این تجمع گفت: زمانی که حکومت در ایران تغییر کند و وضعیت در ایران بهتر شود، آنانی که امروز مسئولند، هرگز فراموش نخواهند شد و اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت.

او اضافه کرد: ما می‌دانیم افرادی هم اینک در کانادا حضور دارند که از حکومت فاسد و هولناک در ایران سود برده‌اند و اکنون در این جامعه خود را پنهان کرده و از آزادی و فرصت‌های کانادا بهره می‌گیرند. آنها ثروتی را که از مردم ایران دزیده‌اند، آورده‌اند تا برای بهترین زندگی در اینجا استفاده کنند.

نخست وزیر کانادا تاکید کرد که این افراد باید به ایران برگردند.

جاستین ترودو همچنین افزود که «ما همه ابزارهایی را که در اختیار داریم به کار خواهیم گرفت تا نگذاریم هرگز کانادا به پایگاه امنی برای قاتلان و سرکوبگران بدل شود.»

او همچنین با اشاره به سرکوب اعتراضات در ایران گفت: بی رحمی، سرکوب و نقض حقوق اساسی بشر بس است.

نخست وزیر کانادا در ادامه اظهارات خود به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، و همچنین رشادت دختران و زنان در ایران اشاره کرد و گفت که در کنار این معترضان می‌ایستد.

جاستین ترودو در حالی که در مقابل یک بنر سفید پوشیده از ده‌ها نماد پنجه خونین ایستاده بود، گفت: زنان٬ دختران، مادربزرگ‌ها و همه همراهان در ایران... آنها فراموش نمی‌شوند.

او در اظهار داشت: «ما در کنار شما خواهیم ایستاد. من با شما راهپیمایی خواهم کرد، دستانتان را در دستم می‌گیرم.»

سوفی گرگوار ترودو، همسر نخست وزیر کانادا نیز در این تجمع گفت: «من در کنار شما می‌ایستم. زیرا وقتی حق یک زن سلب می‌شود، نشانه بی احترامی به همه زنان است.»

او اضافه کرد٬ ما «هیچ خواهری» را تنها نخواهیم گذاشت.

در جریان برگزاری زنجیره انسانی در همبستگی با اعتراضات در ایران ٬ جاستین ترودو و همسرش به همراه حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲، بخشی از مسیر تا محل سخنرانی را راهپیمایی کردند.

XS
SM
MD
LG