لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

درخواست لغو بازی دوستانه تیم‌های فوتبال ایران و کانادا؛ ترودو: انجام بازی فکر خوبی نبود


سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ بار دیگر خواستار لغو بازی دوستانه میان تیم‌های فوتبال ایران و کانادا شد و دعوت تیم فوتبال ایران به کانادا را «سیلی» به صورت خانواده‌های مسافران کشته‌شده هواپیمای اوکراینی عنوان کرد.

حامد اسماعیلیون در مقاله‌ای که برای شماره روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت روزنامه «گلوب اند میل» نوشته است، اضافه کرده که «مانند بسیاری از فعالیت‌ها در ایران، فوتبال در آن‌جا نیز توسط سپاه کنترل می‌شود که انتظار می‌رود اعضایی را برای همراهی تیم ایرانی به کانادا برای بازی تشریفاتی اعزام کند».

او با اشاره به بازبودن پرونده شکایت علیه سپاه به دلیل شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی که منجر به کشته‌شدن همه ۱۷۶ سرنشین آن شد و نیز پرونده‌های دیگر، این دعوت را «توهین» به افرادی دانسته است که عزیزان خود را در سرنگونی این هواپیما از دست دادند.


اسماعیلیون در این مطلب همچنین فوتبال در ایران را ورزشی «سیاسی» معرفی کرده و نوشته است: «بسیاری از باشگاه‌ها و تیم‌های ورزشی در ایران توسط افراد مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، چه از طریق مشارکت در گذشته و چه در حال حاضر، اداره می‌شوند».

او که همسر و دختر خود را در سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده است، به «منع» حضور زنان در ورزشگاه‌ها اشاره کرده و نوشته که زنان در ایران «معمولاً هنگام تلاش [برای رفتن به استادیوم]، اسپری فلفل و تعرض در انتظار آنهاست - یعنی اگر خوش شانس باشند و از دستگیری فرار کنند».

اسماعیلیون با اشاره به «سانسور» رویدادهای ورزشی از سوی رسانه‌های دولتی و خودداری از پخش ورزش زنان، اضافه کرده که در ایران، «ورزش منحصراً مختص مردان است و در خدمت دستگاه سیاسی ایران است که در قدرت است و با سپاه ارتباط دارد».

وی به این دلایل از دولت کانادا خواسته است از ده‌ها تیم ملی دیگری که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حضور دارند، به جای ایران برای بازی دوستانه، دعوت کند تا نشان دهد «به اندازه ادعاهایش در مورد عدالت و بازخواست کشورها برای جنایات علیه کانادایی‌ها جدی است».

سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ پیش از این نیز گفته بود در صورت صدور ویزا برای فرماندهان سپاه «به بهانه همراهی» با تیم فوتبال در بازی دوستانه با تیم کانادا، خانواده‌های جان‌باختگان در شهر ونکوور تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

در همین حال، نخست‌وزیر کانادا گفته است که بازی بین دو کشور فکر خیلی خوبی نبود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جاستین ترودو اظهار داشت: «این انتخاب تیم فوتبال کانادا بود. به نظرم فکر خیلی خوبی نبود که تیم فوتبال ایران به این‌جا دعوت شود. اما این چیزی است که برنامه‌ریزان باید درباره آن توضیح بدهند».

قرار است تیم فوتبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی پیش از حضور در مسابقات جام جهانی ٢٠٢٢، روز ۱۵ خرداد (پنجم ژوئن) با تیم فوتبال کانادا بازی دوستانه‌ای در ونکوور داشته باشد.

با استفاده از گلوب اند میل، خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG