لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

یک روز پس از اعدام محسن شکاری؛ کانادا هم ۲۲ مقام قضایی و سازمان زندان‌های ایران را تحریم کرد


ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، می‌گوید کرامت انسانی، آزادی و عدالت ستون‌های سیاست خارجی کاناداست
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، می‌گوید کرامت انسانی، آزادی و عدالت ستون‌های سیاست خارجی کاناداست

کانادا روز جمعه ۱۸ آذر اعلام کرد که ۶۷ فرد و ۹ نهاد در کشورهای مختلف، از جمله اعضای قوه قضاییه جمهوری اسلامی و سازمان زندان‌های ایران را به اتهام «نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر» تحریم کرده است.

این تحریم‌های تازه شامل ۲۲ عضو ارشد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها، نیروهای پلیس ایران و همچنین دستیاران ارشد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی ایران می‌شود.

تحریم‌های جدید کانادا همچنین روسیه و میانمار را هدف قرار داده است.

تحریم‌های کانادا علیه ایران یک روز پس از اعدام محسن شکاری وضع شده است. اعدام آقای شکاری اولین مورد از اعدام‌های مرتبط با اعتراضات اخیر در ایران به شمار می‌رود که واکنش گسترده جهانی را به دنبال داشته است.

محسن شکاری به دلیل «مجروح کردن یک مامور بسیج» و «مسدود کردن خیابان ستارخان تهران» به «محاربه» متهم شده بود.

تحریم‌های کانادا همچنین در آستانه روز جهانی حقوق بشر، ۱۹ آذر، وضع شده است.

در همین زمینه ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در بیانیه‌ای گفت: «کرامت، آزادی و عدالت ستون‌های سیاست خارجی کاناداست.»

او افزود: «در حالی که جهان شاهد زیر پا گذاشتن حقوق انسانی مردم در نقاطی چون روسیه، ایران و میانمار است، به ما یادآور می‌شود که تنها با ایستادگی و دفاع از ارزش‌هایی که برای‌مان عزیز است، می‌توانیم تغییر ایجاد کنیم.»

کانادا از زمان آغاز اعتراضات کنونی ایران که از ۲۶ شهریور در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شکل گرفت، تاکنون شش بسته تحریمی دیگر علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

اوتاوا تصریح کرده است: «به‌رغم تشدید تلاش‌های رژیم ایران برای سرکوب وحشیانه تظاهرات در سراسر کشور، مردم ایران همچنان برای دفاع از حقوق زنان و دختران ایرانی و آینده‌ای بهتر برای همه ایرانیان ایستادگی می‌کنند.»

تحریم‌های روز جمعه کانادا همچنین شامل ۳۳ مقام کنونی و سابق روسیه و ۶ نهاد این کشور به دلیل سرکوب شهروندان مخالف «تهاجم نظامی غیرقانونی» مسکو به اوکراین و »سیاست‌های ضددموکراتیک» می‌شود.

۱۲ شخصیت و ۳ نهاد در میانمار نیز به خاطر حملات حکومت نظامی میانمار به شهروندان این کشور و انتقال محموله‌های تسلیحاتی به این رژیم تحریم شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن./ آ.ت.
XS
SM
MD
LG