لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

ترامپ و ترودو درباره شهروندان بازداشتی کانادا در چین گفت‌وگو کردند


دونالد ترامپ و جاستین ترودو (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ و جاستین ترودو (عکس از آرشیو)

دولت کانادا شنبه ۱۹ مهرماه اعلام کرد، جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص دو شهروند کانادایی بازداشتی در چین گفت‌وگو کرد.

دفتر نخست وزیر کانادا می‌گوید، جاستین ترودو در این تماس تلفنی با دونالد ترامپ از حمایت آمریکا از خواست آزادی فوری این دو شهروند کانادایی که خودسرانه در چین بازداشت شده‌اند، تشکر کرد.

همزمان اعلام شد که دولت چین به این دو شهروند کانادایی اجازه دسترسی کنسولی داده است.

دولت کانادا می‌گوید، مقامات چینی روز جمعه به دومینیک بارتون، سفیر کانادا در پکن اجازه دسترسی کنسولی به مایکل اسپاور، تاجر را دادند. دومینیک بارتون همچنین توانسته است روز شنبه با مایکل کوریگ، دیپلمات پیشین در زندان تماس بگیرد. این تماس‌ها به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس بوده است.

امور بین الملل دولت کانادا اعلام کرده است که عمیقا نگران بازداشت خودسرانه این دو شهروند کانادا توسط مقامات چینی است و خواستار آزادی فوری آنهاست.

مایکل کوریگ و مایکل اسپاور اواخر سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. تنش بین آتاوا و پکن به دنبال بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی و دختر بنیانگذار شرکت هواوی به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران توسط کانادا، آغاز شد.

به دنبال بازداشت خانم منگ وانژو ٬ چین دو شهروند کانادایی را بازداشت کرده و یک مرد کانادایی دیگر را که قبلا به جرم قاچاق مواد مخدر محکوم شده بود به مجازات مرگ محکوم کرده است.

دولت چین هیچیک از این اقدامات را به بازداشت منگ وانژو ارتباط نداده ولی هشدار داده که در صورت عدم آزادی او اقدامات تلافی جویانه شدیدی انجام خواهد داد.

روابط بین چین و ایالات متحده در تیره‌ترین شکل خود طی دهه‌های اخیر قرار دارد و دو اقتصاد برتر جهان بر سر موضوعات مختلفی از جمله ویروس کرونا تا رقابت‌های تجاری، قانون جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ و تنش در دریای چین جنوبی با یکدیگر اختلاف دارند.

پس از آن حکومت چین قانون امنیتی جدید و جنجالی در هنگ‌کنگ را تصویب کرد، آمریکا و کشورهای غربی به شدت از این اقدام انتقاد کردند.

دولت آمریکا همچنین در اکتبر ۲۰۱۹ برای تعدادی از مقامات دولت چین که «مسئول» بازداشت‌ مسلمانان در ایالت سین کیانگ تلقی می شوند محدودیت هایی در زمینه صدور روادید وضع کرد. علاوه بر این بیش از ۲۰ شرکت و موسسه چینی را به جرم مشارکت در نقض حقوق و آزار اقلیت اویغور تحریم کرد.

منابع رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG