لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

شرکت بمباردیه کانادا از احتمال وجود موتورهای خود در پهپادهای ایرانی ابراز نگرانی کرد


لاشه پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده از سوی روسیه در جنگ اوکراین
لاشه پهپادهای ایرانی به کار گرفته شده از سوی روسیه در جنگ اوکراین

شرکت کانادایی محصولات تفریحی «بمباردیه» (بی‌آرپی) از این که جمهوری اسلامی ممکن است از موتورهای ساخت این شرکت در پهپادهای جنگی استفاده کند، ابراز نگرانی کرد.

شرکت بی‌آرپی (Bombardier Recreational Products) اعلام کرد که فروش موتورهای ساخت خود را به ایران را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرده و از گزارش‌ها مبنی بر استفاده از این موتورها در پهپادهای نظامی ساخت ایران، از جمله دست‌کم در یکی از آنها که روسیه در اوکراین استفاده کرده، «عمیقا نگران است.»

این شرکت مستقر در کبک کانادا اضافه کرد احتمالا مجموعه‌ای از سرقت این موتورها، یکی از دلایل احتمالی در مورد چگونگی دستیابی جمهوری اسلامی به این موتورها برای بکارگیری آنها در پهپادهای نظامی است.

روزنامه «نشنال پست» کانادا نوشت که شرکت اتریشی «روتاکس» از شرکت‌های تابعه شرکت بمباردیه است، یک بار به جمهوری اسلامی این موتورها را فروخته و شرکت «مهتابال» مستقر در تهران، خود را همچنان نماینده رسمی برای واردات موتورهای روتاکس معرفی می‌کند.

شرکت بی‌آرپی که در کانادا بیشتر به دلیل ساخت موتور برای وسایل تفریحی اسنوموبیل‌ها و جت اسکی‌ها شناخته می‌شود، تاکید کرد که موتورهای بکار رفته در پهپادها، برای هواپیماهای سبک غیرنظامی طراحی شده، نه تجهیزات نظامی.

بیلینیا نچوا، سخنگوی بی‌آرپی درباره دسترسی جمهوری اسلامی به موتورهای این شرکت گفت: «ما عمیقا نگران هستیم و این وضعیت را بسیار جدی می‌گیریم. ما تحقیقاتی را درباره این موضوع آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم منبع [تامین] موتورها را مشخص کنیم.»

طرح موضوع استفاده از موتورهای یک شرکت کانادایی در پهپادهای ایرانی در حالی مطرح می‌شود که کشورهای غربی از ارسال پهپادها به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین اتحادیه اروپا و بریتانیا تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی در این زمینه وضع کرده‌اند.

این دومین بار است که موضوع وجود محصولات این شرکت کانادایی در پهپادهای ساخت کشورهای دیگر، جنجالی می‌شود.

دو سال پیش، پس از آن که فاش شد در پهپادهای بیرقدار تی‌بی۲ ترکیه که از سوی آذربایجان در جنگ قره‌باغ علیه ارمنستان استفاده می‌شد، موتورهای روتاکس استفاده شده، کانادا فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف کرد.

اتاوا همچنین استفاده از فناوری حسگر یک شرکت کانادایی دیگر را در پهپادهای بیرقدار ممنوع کرد.

این در حالی است که کانادا و ترکیه، هر دو عضو ناتو هستند.

فرانسوا-فیلیپ شامپانی، وزیر وقت خارجه کانادا اعلام کرد تعلیق ارسال جنگ‌افزار به ترکیه، فرصتی برای تحقیق درباره استفاده «نادرست» از محصولات شرکت کانادایی را فراهم می‌کند.

اتاوا در اکتبر سال ۲۰۱۹ نیز پس از حملات نیروهای ترکیه به کردهای سوریه در شمال این کشور، دستور توقف ارسال سلاح به ترکیه را صادر کرده بود، اما این ممنوعیت چند ماه بعد برداشته شد.

با استفاده از گزارش‌های نشنال پست و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG