لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

شروع کن هفتاد و یکم با استقبال متوسط از «همه می‌دانند» اصغر فرهادی


صحنه‌ای از بازیگری پنه‌لوپه کروز در «همه می‌دانند»
صحنه‌ای از بازیگری پنه‌لوپه کروز در «همه می‌دانند»

هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کَن سه‌شنبه شب با نمایش فیلم «همه می‌دانند»، هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی آغاز به کار کرد. نمایش این فیلم با حضور عوامل اصلی تولید آن از جمله سازنده و بازیگران اصلی، پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین و عبور آنها از فرش قرمز انجام شد.

قبل از نمایش این فیلم کیت بلانشت، بازیگر شناخته شده استرالیایی که ریاست هیئت داوران این دوره را برعهده دارد همراه مارتین اسکورسیزی، فیلمساز معتبر آمریکایی به‌طور رسمی جشنواره را افتتاح کردند.

به جز اصغر فرهادی، هایده صفی‌یاری تدوینگر این فیلم تنها سینماگر ایرانی همکار در تولید فیلم «همه می‌دانند» است و از این نظر ساخته تازه آقای فرهادی محصولی کاملاً اروپایی و تولید مشترک اسپانیا و فرانسه محسوب می‌شود. اصغر فرهادی پیشتر تجربه ساخت فیلم «گذشته» را در فرانسه داشت اما در مقایسه با آن فیلم، «همه می‌دانند» تولیدی بسیار بین‌المللی‌تر با بودجه‌ای بسیار بیشتر ارزیابی می‌شود.

فیلم «همه می‌دانند» درامی پرتعلیق و معمایی دربارهٔ گم شدن دختری در یکی از شهرهای کوچک اسپانیاست. لارا با بازی پنه‌لوپه کروز پس از چند سال اقامت و ازدواج در آرژانتین برای حضور در مراسم عروسی خواهرش همراه فرزندانش، دختری نوجوان و پسری خردسال به زادگاهش بازمی‌گردد.

بازگشتی که در ابتدا به شادی و خوشی می‌گذرد اما در ادامه با گم شدن دخترش در مراسم عروسی تبدیل به روندی پرالتهاب و نفس‌گیر می‌شود که در آن روایت‌های فراموش شده و اتفاقات تلخ گذشته دوباره آشکار می‌شوند. از نظر مضمون، فیلم می‌تواند برای دوستداران سینمای آقای فرهادی تا حدودی یادآور «دربارهٔ الی» باشد، هرچند جزئیاتش به کلی با آن فیلم متفاوت است.

مضامین مورد علاقه فرهادی از جمله پنهان‌کاری، قضاوت، تأثیر اقدامات گذشته و ارزیابی اخلاقی دربارهٔ آنها در «همه می‌دانند» هم قابل ردیابی است. با این همه به نظر می‌رسد این بار سازنده فیلم‌های تأثیرگذاری چون «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» کوشش کرده داستانی نه چندان پیچیده با پایانی روشن و بدون ابهام را روایت کند که تا حدودی برای پیگیران آثارش غیرمنتظره محسوب می‌شود.

در اینجا نیز بیننده در پیشبرد داستان با وقایعی تازه روبه‌رو می‌شود که نویسنده در طراحی دقیقی از داستانش آنها را در فواصل مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. اما برخلاف آثار پیشین تأثیر آنی و غافل‌گیرکننده ندارد آن چنان‌که حتی زمان به نسبت زیاد ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه‌ای فیلم برای مخاطب احساس می‌شود. در نقدهای نوشته شده پس از فیلم نیز به طولانی و کشدار بودن آن اشاره شده‌است.

اجرای گروه بازیگران شناخته شده فیلم استاندارد و قابل قبول است. هرچند تصویری که خاویر باردم از یک مرد میان‌سال اسپانیایی در مواجهه دوگانه با عشق گذشته و همراه فعلی‌اش ارائه می‌دهد آشکارا از پنه‌لوپه کروز و ریکاردو دارین متمایزتر است. به‌ویژه پنه‌لوپه کروز که تفاوت اجرایش در مقایسه با بازیگران زن ایرانی فیلم‌های قبلی آقای فرهادی، کاملاً محسوس است و می‌تواند یادآور کیفیت بالای کار بازیگران زن ایرانی باشد.

«همه می‌دانند» بدون درنظرگرفتن محدودیت‌های حاکم در ایران برای نمایش فیلم‌های ساخته شده‌است. از این نظر مشخص نیست که آیا امکان نمایش عمومی آن در سینماهای ایران وجود دارد یا نه.

برخورد منتقدان بین‌المللی با فیلم «همه می‌دانند» به گرمی چند فیلم اخیر آقای فرهادی نبود هرچند در روزهای آینده با نمایش دیگر فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه بهتر می‌توان ارزیابی از کیفیت این فیلم در مقایسه با رقیبانش داشت.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG