لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۵

بازداشت کارلوس غصن؛ زلزله در رنو، نیسان و میتسوبیشی


با بازداشت کارلوس غصن مدیر اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی، این گروه خودروسازی که می‌رفت بزرگترین خودروساز جهان شود با یک چالش جدید روبرو شده است.

کارلوس غصن پس از ورود به ژاپن توسط دادستانی بازجویی و بعد بازداشت شد. آن گونه که رسانه‌های ژاپنی اعلام کرده‌اند تحقیقات درباره این مدیر با نفوذ در صنعت خودروی جهان توسط کارکنان خود نیسان آغاز شده بود.

تخلف مالی کارلوس غصن در طول بیش از ۵ سال و شفاف نبودن درآمد او، بخشی از اتهامات وی است. او همچنین متهم شده از بخشی از اموال شرکت سوءاستفاده شخصی کرده است. گفته می‌شود وی از سال ۲۰۱۱ حدود ۴۴ میلیون دلار از درآمد خود را گزارش نداده است.

هیروتو سایکاوا، رئیس شرکت نیسان، در آغاز کنفرانس خبری خود برای اعلام این موضوع به مدت هفت دقیقه عذرخواهی کرد و بعد گفت: «علاوه بر ابراز تاسف به شدت احساس انزجار می‌کنم. تلاش خواهیم کرد تاثیرات منفی این حادثه بر فعالیت شرکت و شرکای تجاری خود را به حداقل برسانیم».

شرکت میتسوبیشی هم قصد برکناری غصن از سمت رئیس هیئت مدیره این شرکت را دارد. شرکت نیسان هم می‌خواهد همین کار را انجام دهد.

غصن؛ لبنان، برزیل، فرانسه، ژاپن

کارلوس غصن در سال ۱۹۵۴ در کشور برزیل به دنیا آمد پدر بزگ او در سن نوجوانی از لبنان به برزیل رفته بود البته کارلوس در سن کودکی همراه خانواده خود به لبنان باز می‌گردد. پس از آن وی برای تحصیل به فرانسه می‌رود و در دانشگاه پلی‌تکنیک پاریس مدرک مهندسی خود را می‌گیرد. او پس از اتمام تحصیل، در شرکت تایرسازی میشلن شروع به کار می‌کند؛ و در نهایت در سال ۱۹۹۰ مدیر این شرکت در آمریکای شمالی می‌شود. او در ادامه به رنو ملحق می‌شود و در سلسله مراتب مدیریتی این شرکت پیشرفت می‌کند.

کارخانه رنو در بایادولید اسپانیا
کارخانه رنو در بایادولید اسپانیا

در سال ۱۹۹۹ نیسان با مشکلات مالی فراوانی دست به گریبان می‌شود و رنو در اقدامی با احتمال زیان و ضرر، ۴۴ درصد از سهام این شرکت را می‌خرد و کارلوس غصن را به عنوان یکی از موفق‌ترین مدیران خود برای احیای نیسان به این کشور اعزام می‌کند. فرهنگ کاری ژاپنی‌ها با خارجی‌ها در صنایع خود چندان هماهنگ نیست برای همین وی ابتدا با مشکلات فراوانی در نیسان روبه‌رو می‌شود. با این وجود او به اصلاحات گسترده در نیسان و تعطیلی تعداد زیادی از خطوط تولید و بیکاری بخش زیادی از کارکنان نیسان دست می‌زند.

در نهایت نیسان به سوددهی می‌رسد و سوددهی نیسان، رنو را هم که در وضعیت نه چندان مناسبی در آن سال‌ها قرار داشت دوباره به اوج بر می‌گرداند. در این زمان این دو شرکت طرح اتحاد پلت‌فرم‌ها و تقسیم بازارها را برنامه‌ریزی می‌کنند. بسیاری از خودروهای نیسان از آن سال به بعد از قطعات رنو و بسیاری از خودروهای رنو هم از موتور و گیربکس نیسان استفاده می‌کنند. این روش هزینه تحقیقات را کاهش می‌دهد و روح کیفیت نیسان به رنو منتقل می‌شود و سبب می‌شود رنو نسبت به رقبای خود در فرانسه خودروهای باکیفیت‌تری تولید کند. در نهایت در سال ۲۰۰۵ کارلوس غصن با حفظ مدیر عاملی نیسان مدیر عال رنو هم می‌شود.

با ابتکارات وی علاوه بر رنو شرکت‌های داچیا رومانی، سامسونگ موتور کره جنوبی و آفتاواز روسیه هم که بخش زیادی از سهام آن‌ها توسط رنو خریداری شده بود؛ احیا و سودده می‌شوند. اما غصن قصد داشت تا گروه رنو و نیسان را به مقام بزرگترین خودرو ساز جهان برساند. به همین منظور دست به یک اتحاد جدید می‌زند و شرکت میتسوبیشی که اوضاع چندان مناسبی نداشت را به گروه رنو نیسان اضافه می‌کند و اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی را شکل می‌دهد.

او پس از این اتحاد مدیرعامل رنو و رئیس هیئت مدیره نیسان و میتسوبیشی می‌شود. کارلوس غصن در دو سال گذشته برنامه پلتفرم‌های مشابهی را در سه خودرو ساز در حال پیگیری داشت و می‌خواست به این وسیله هزینه طراحی و تحقیقات را در سه شرکت تقسیم و با این کار محصولات هر سه خودرو ساز را بار دیگر متحول کند. اما دستگیری وی شاید ترمزی باشد برای یک رویای فرانسوی ژاپنی.

در شش ماه اول سال جاری میلادی اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی توانسته بود با فروش پنج میلیون و ۵۴۰ هزار دستگاه عنوان بزرگ‌ترین خودرو ساز جهان را کسب کند.

هم اکنون رنو ۴۴ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد و رهبری گروه رنو، نیسان و میتسوبیشی بر عهده رنو است. با برکناری کارلوس غصن از نیسان و میتسوبیشی این گروه خودروسازی که توانسته بود خود را به مقام بزرگترین خودروساز جهان نزدیک کند با یک زلزله مدیریتی و چالشی جدی در آینده پیش رو روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG