لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۵

لامبورگینی هم شاسی‌بلند می‌سازد


با بالا گرفتن تب ساخت خودروهای شاسی‌بلند در میان سازندگان خودروهای سوپر اسپورت، لامبورگینی هم تسلیم شد و اولین محصول شاسی بلند خود را ارائه کرد.

این شاسی‌بلند پرزرق‌و‌برق لامبورگینی اوروس (Urus) نام دارد. طراحی این مدل هم مانند اکثر مدل‌های این شرکت چهره‌ای تهاجمی و خشن دارد. با نگاهی به جلوپنجره‌ی بزرگ، چراغ‌های جلوی باریک و تزئینات بدنه می‌توان اوروس را یک شاسی‌بلند خاص در جهان اتومبیل محسوب کرد.

اوروس از یک پیشرانه‌ی هشت سیلندر خورجینی توئین توربو با حجم ۴ لیتر استفاده می‌کند که توانایی تولید قدرت ۶۵۰ اسب بخار و گشتاور ۸۵۰ نیوتن‌متر را دارد. در این خودرو در کنار جعبه‌دنده‌ هشت سرعته‌ خودکار زد اف آلمان به همراه مبدل گشتاور قرار گرفته است؛ با این‌حال مصرف سوخت این شاسی‌بلند پرقدرت از حدود ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تجاوز نمی‌کند.

با کمک سیستم چهار چرخ محرک و سیستم فرمان‌پذیری محور عقب که جزو میراث مدل اونتادورS است، اوروس با استفاده از سیستم کنترل شروع حرکت و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، می‌تواند طی مدت زمان ۳.۵۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. به‌نظر می‌رسد سیاست لامبورگینی ایتالیا از صاحب آلمانی اش فولکس واگن که صاحب شرکت آئودی هم هست ریشه گرفته است. چرا که این شاسی‌بلند ایتالیایی از پلتفرم MLB که در مدل‌هایی چون بنتلی بنتایگا،آئودی Q۷ و پورشه کاین استفاده شده است، بهره می‌برد.

اوروس با وزن ۲۱۵۴ کیلوگرم، یکی از سنگین‌ترین خودرو‌ها در کلاس خود است. بر اساس اطلاعات لامبورگینی، شاسی‌بلند این شرکت، بزرگ‌ترین ترمزهای دنیا و روتورهای سرامیک کربنی بزرگ ۱۷.۳ اینچی در اکسل جلو به همراه کالیپرهای ۱۰ پیستونی را در خود جای داده است. در این خودرو رینگ‌های ۲۱ اینچی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

اولین نمونه‌های تولیدی از شاسی‌بلند اوروس که در کارخانه‌ی لامبورگینی واقع در بولونیا ایتالیا ساخته می‌شود، در سال ۲۰۱۸ عرضه خواهند شد. قیمت پایه‌ این شاسی‌بلند حدود ۲۰۰ هزار دلار است؛ مدیران لامبورگینی قصد دارند سالانه ۳۵۰۰ دستگاه اوروس را روانه‌ بازارهای جهانی کنند. اوروس با پیشرانه‌ی توئین توربو تنها نسخه‌ موجود در هنگام عرضه خواهد بود که البته مدل پلاگین هیبرید آن، در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.

شرکت لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ توسط فروچیو لامبورگینی تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در دهکده‌ای کوچک، به نام سن‌آگاتا بولونیز، در نزدیکی بولونیا و در کشور ایتالیا قرار دارد.

فروچیو الیو آرتورو لامبورگینی در ۲۸ آوریل ۱۹۱۶ در شمال ایتالیا و در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. او ابتدا به تعمیر تراکتور می‌پرداخت ولی پس از چند سال شروع به ساخت تراکتور کرد و در سال ۱۹۴۸ موفق به تاسیس کمپانی لامبورگینی تراتوری شد.

فروچیو لامبورگینی پس از چندی وارد مسابقات اتومبیل‌رانی شد و یک فراری ۲۵۰GT خرید. ولی او متوجه کیفیت پایین آن خصوصا در قطعات داخل کابین و برخی سیستم‌های مکانیکی و همچنین کارایی پایین آن شد و برای توضیح مشکلات به صورت مستقیم به شخص انزو فراری مراجعه کرد. اما فراری ملاقات با لامبورگینی را نپذیرفت. لامبورگینی از این رفتار فراری احساس تحقیر کرد و تصمیم گرفت برای شکست فراری یک خودرو سوپر اسپرت طراحی کند. بر اساس این فکر در سال ۱۹۶۳ شرکت خودروسازی لامبورگینی تاسیس شد. نتیجه تلاش لامبورگینی یک خودرو با موتوری ۳.۵ لیتری، ۳۶۰ اسب‌بخاری بود که در نمایشگاه خودرو تورین رونمایی شد. این خودرو باعث موفقیت شرکت لامبورگینی شد.

این شرکت در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکس‌واگن با قیمت ۱۱۰ میلیون دلار، خریداری شد.

XS
SM
MD
LG