لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

فراز و فرود بازار خودرو در ایران


در حالی که طی چند ماه اخیر قیمت خودرو در ایران افزایش شدیدی پیدا کرد، قیمت برخی خودروها در حال کاهش است و وزیر صنعت ایران هم از اعلام قیمت‌های جدید خبر داده است.

البته برخی خودروسازان قصد دارند همچنان خودروهای خود را گران‌تر بفروشند. این خودروسازان با وجود اینکه ارز دولتی دریافت کرده‌اند اما افزایش قیمت ارز را دلیلی برای افزایش قیمت‌هایشان می‌دانند.

با این وجود رضا رحمانی، وزیر صنعت به تلوزیون دولتی ایران گفته است «خودروسازان موظفند خودروهایی که با قیمت قطعی فروخته اند با همان قیمت واگذار کنند».

وی با اشاره به مصوبه فروش خودرو بر اساس حاشیه بازار تاکید کرده است :«هدف اصلی از این مصوبه پایین آوردن قیمت خودرو در بازار است. دو خودروساز اصلی کشور تنها مجوز پیش فروش ۳۰ درصد از ظرفیت تولیدشان را دریافت کرده‌اند. دو علت اصلی بدقولی خودروسازان در عمل به تعهداتشان مشکلات ورود قطعات از خارج و کاهش تولید خودرو بود.»

آمارهای تازه در ایران از کاهش تولید خودرو حکایت دارد. میزان تولید خودروهای سواری در آبان ماه امسال ۵۸.۲ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته کاهش یافته و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است.

اما رضا رحمانی با اشاره به بازار ۷۰ هزار میلیارد تومانی خودرو در کشور گفته است « چند ماه پیش تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته بود و در وضعیت خطرناکی بودیم اما اکنون روند نزولی تولید خودرو کاهش یافته و شاهد افزایش تولید هستیم.»

در ماه‌های اخیر واردات خودرو نیز متوقف شده و این عامل باعث افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران شده است.

با این حال وزیر صنعت می‌گوید ۱۳ هزار خودرو «به‌زودی ترخیص می‌شود» و «تاثیر کاهش نرخ ارز در آینده خودش را نشان خواهد داد.» این اظهارات در حالی‌ست که ایران در حال حاضر با تحریم‌های گسترده و شدید آمریکا روبه‌رو است و هنوز مشخص نیست ساز و کار مالی تهران و اتحادیه اروپا راه به جایی خواهد برد یا نه.

در هر صورت اگر خودروهای گمرکی ترخیص شوند و کاهش نرخ ارز بر بازار موثر افتد، شاید قیمت خودرو در کوتاه مدت در بازار ایران کاهش پیدا کند.

البته طی یک هفته گذشته بهای برخی خودروها در بازار ایران کاهش یافته است.

خبرگزاری ایسنا روز سوم دی ماه گزارش داده بود که « پس از ایجاد ثبات نسبی در قیمت لوازم خانگی، مسکن و خودرو، تا حدودی بازار خودرو از حالت بلاتکلیفی درآمد که می‌تواند آغاز انجام معاملات و خروج کارخانجات از رکود فعلی تولید باشد. در شرایطی قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷، دانگ‌فنگ، دنا پلاس، ‌هایما و پژو پارس از سوی ایران‌خودرو اعلام شد که در ماه‌های گذشته نمایشگاه‌ها قیمت‌های پرتی را برای این محصولات اعلام می‌کردند. با این حال از بازار خودرو خبر می‌رسد که اعلام قیمت جدید این خودروها، کاهش قیمت آنها در بازار آزاد را به دنبال داشته است.»

گروه صنعتی ایران‌خودرو طی بخشنامه‌ای قیمت جدید پنج محصول خود را به نمایندگی‌های فروش ابلاغ کرده است، که بر این اساس قیمت پژو ۲۰۷ آی دنده دستی معادل ۷۰ میلیون تومان، دانگ‌فنگ اچ۳۰ اتوماتیک معادل ۷۵ میلیون تومان، دنا پلاس ۷۶ میلیون تومان،‌هایما اس۵ توربو دنده اتوماتیک ۱۳۸ میلیون تومان و پژو پارس LX اتوماتیک ۷۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG