لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

با بهای امروز یک پراید، ده سال پیش چه خودرویی می‌شد خرید؟


سایپا ۱۳۱/کرولا ۲۰۰۸
سایپا ۱۳۱/کرولا ۲۰۰۸

قیمت خودرو در بازار ایران با عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار، افزایش شدیدی یافته است و قیمت پراید به حدود ۴۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت این خودرو ۱۰ سال قبل تنها هشت میلیون تومان بود.

چه شد که قیمت این خودرو و خودروهای مشابه به این شکل افزایش یافت؟ ۱۰ سال قبل با ۴۰ میلیون تومان چه خودروهایی می‌شد خرید؟

در سال ۱۳۸۷ یعنی زمانی که قیمت پراید حدود هشت میلیون تومان بود مردم در ایران می‌توانستند با حدود ۳۹ میلیون تومان تویوتا کرولا صفر کیلومتر (مدل ۲۰۰۸ ) بخرند. تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودرو سال‌های اخیر است اما درسال ۱۳۸۷ این خودرو به دلیل تعرفه و مالیات‌های مختلف حدود دو برابر قیمت جهانی آن به دست مصرف‌کنندگان ایرانی می‌رسید.

در همان سال مشتریان در ایران می‌توانستند سوزوکی گرند ویتارا که شاسی بلند کوچکی است را با قیمت ۳۷ میلیون تومان خریداری کنند. اما این خودرو در مدل جدیدش در ایران در لحظه نگارش گزارش حدود ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

هیوندایی سوناتا یک خودرو سدان است که توسط هیوندایی در آن سال‌ها برای رقابت با تویوتا کمری وارد بازار شده بود. این خودرو در سال ۱۳۸۷ یعنی زمانی که پراید هشت میلیون تومان بود حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت. در لحظه تنظیم گزارش مدل صفر سوناتا ۲۰۱۸ در مدل‌های مختلف در ایران قیمتی بین ۳۹۰ تا ۴۴۰ میلیون تومان دارد.

سوناتا ۲۰۰۷

اگر در سال ۱۳۸۷ فردی قصد داشت خودروی وارداتی دست دوم در حد نو بخرد می‌توانست با حدود ۴۰ میلیون تومان یک ب‌ام‌و سری سه بخرد. اتاق ئی۴۶ ب‌ام‌و مدل سال ۲۰۰۵ در آن زمان حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت داشت. خودرویی که همچنان در میان خودرودوستان به عنوان یک شاهکار قلمداد می‌شود و همچنان هواداران بسیاری دارد. مدل ۲۰۱۸ ب‌ام‌و سری سه هم اکنون در ایران بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد. البته راه دوری هم لازم نیست برویم، اگر به جای ده سال قبل به یک سال قبل رجوع کنیم قیمت پرایدی که امروز ۴۰ میلیون تومان است حدود ۲۰ میلیون تومان بود.

به کجا چنین شتابان…

خودروسازان ایرانی اعلام کرده‌اند که خودروهای تولیدی آن‌ها به خاطر برخی مشکلات مانند مشکلات ارزی اخیر به دلیل کمبود قطعه قابل تحویل دادن نیست و این شرکت‌ها بیش از ۷۰ هزار خودرو را انبار کرده‌اند. این در حالی است که این شرکت‌ها برای تولید خودرو‌های خود در سال جاری از سال قبل قطعه خریده‌اند و این خرید‌ها در شرایطی انجام شده که قیمت دلار زیر پنج هزار تومان در بازار آزاد بوده است. علاوه بر آن خودروهایی که به بهانه کمبود قطعه انبار شده‌اند ارزبری کمی دارند و معمولا در آن‌ها از زیر ۱۰ درصد قطعه وارداتی استفاده شده است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به خبرگزاری مهر گفته است «آنچه خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها اعلام کرده‌اند، از جمله کمبود قطعه، بهانه‌ای بیش نیست و آن‌ها خواب رشد یکباره قیمت‌ها را در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ در سر می‌پرورانند».

خودروسازان ایرانی یک‌بار دیگر هم این کار را کرده بودند. در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ این خودروسازان به بهانه تحریم، فروش خودرو را به‌شدت کاهش دادند تا قیمت خودرو افزایش ناگهانی یابد. در آن مدت قیمت پراید از هشت میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان رسید.

آقای موتمنی می‌گوید «با چراغ سبز مجلسی‌ها به‌تدریج عرضه خودروها قطره‌چکانی شد و سایپا، ایران خودرو و حتی شرکت‌های چینی‌، فروش خود را متوقف کردند… خودرویی که امروز از کارخانه بیرون می‌آید، مربوط به تولید هفت تا هشت ماه پیش است که با ارز ۳۸۰۰ تومانی تأمین قطعه شده‌است.»

او افزوده است «تا دیروز خودروسازان با پیش کشیدن بحث خودکفایی، آدرس غلط به مردم می‌دادند و امروز می‌گویند قطعه تمام کرده‌اند».

XS
SM
MD
LG