لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

خودروی سال به انتخاب زنان عرصه خودرو


ایکس‌سی۴۰
ایکس‌سی۴۰

ولوو ایکس سی ۴۰ به عنوان خودرو سال از سوی زنان روزنامه‌نگار در عرصه خودرو انتخاب شده است؛ از طرفی با اخراج کارلوس غصن از شرکت میتسوبیشی بحران از شرکت نیسان به این شرکت ژاپنی هم رسید.

خودروی سال به انتخاب زنان

شاید عجیب به‌نظر برسد که یک خودرو از شرکت سوئدی ولوو بتواند نظر زنان را برای انتخاب خودرو سال جذب کند. مخصوصا زمانی‌که در میان کاندیداها مدل‌هایی از جمله ب‌ام‌و ایکس دو، جگوار آی پیس، پژو ۵۰۸ و پورشه کاین هم وجود داشته باشند. اما در نهایت این ولوو ایکس سی چهل بود که توانست خودرو سال به انتخاب زنان شود.

انتخاب خودرو سال از سوی زنان که از سال ۲۰۰۹ آغاز شده بر اساس رای شماری از معروف‌ترین زنان روزنامه‌نگار در عرصه خودرو انجام می‌شود. وب‌سایتی به‌نام «خودروی جهانی سال زنان» نتایج این رای‌گیری را منتشر می‌کند.

گفتنی است اتومبیل ایکس سی ۴۰ توانسته بود مقام خودرو سال اروپا را هم کسب کند. دلایلی که سبب شده این خودرو به این عنوان دست پیدا کند ایمنی بالای این محصول در کنار امکاناتش با توجه قیمت بوده است. البته کراس اوور بودن این خودرو هم در انتخاب داوران بی‌تاثیر نبوده است.

ایکس سی ۴۰ کوچک‌ترین کراس اوور ولوو محسوب می‌شود. این محصول در بازار جهانی با مرسدس بنز GLA و آئودی Q3 رقابت می‌کند. این اتومبیل ۳۵ هزار دلار قیمت دارد. مدل پایه این خودرو یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو شارژدار با توان ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور دارد. نسخه قوی‌تر این خودرو نیز موتور چهار سیلندر مجهز به توربو با حجم دو لیتری دارد که می‌تواند ۲۴۸ اسب بخار و گشتاوری ۳۵۰ نیوتون متری را تولید کند.

این اتومبیل دارای امکاناتی از جمله ترمز خودکار با تشخیص عابران پیاده و حیوانات، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم رانندگی نیمه خودکار، کروز کنترل تطبیقی و سیستم کمک به رانندگی بین خطوط است.

تعطیلی خط تولید جنرال موتورز برای تولید خودروی برقی

جنرال موتورز در کانادا یک خط تولید خود را متوقف کرده است تا تمرکز خود را به‌جای تولید خودرو بنزینی روی تولید خودروهای برقی بگذارد. این اتفاق عجیبی برای خودروسازی است که همچنان برخی خودروهای بسیار پرمصرف را در جهان تولید می‌کند.

کارشناسان این کار جنرال موتورز را تغییر اساسی در سیاست‌های غول خودروسازی آمریکا می‌دانند. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ تعداد بیشتری از کارخانه‌های خود را تعطیل کند و به این ترتیب حدود شش میلیارد دلار از هزینه‌های خود بکاهد. البته در پی اقدام جنرال موتورز در سال‌های آینده، هزاران نفر که در این کارخانه‌ها کار می‌کنند بیکار خواهند شد.

اخراج کارلوس غصن از میتسوبیشی

پس از اخراج کارلوس غصن از نیسان وی از میتسوبیشی هم اخراج شده است. او در این دو شرکت رئیس هیئت مدیره بود.

تخلف مالی در طول بیش از ۵ سال و شفاف نبودن درآمد، بخشی از اتهامات واردشده به آقای غصن است. او همچنین متهم شده از بخشی از اموال شرکت سوءاستفاده شخصی کرده است. گفته می‌شود وی از سال ۲۰۱۱ حدود ۴۴ میلیون دلار از درآمد خود را گزارش نداده است.

کارلوس غصن تمام اتهامات خود را رد کرده است.

در حالی که او فعلا از مدیریت اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی هم کنار گذاشته شده اما همچنان در رنو به عنوان مدیر عامل و رئیس هیات مدیره باقی مانده است. این در حالی است که عملا رهبری این گروه خودروسازی بر عهده رنو است و مشخص نیست با ادامه این سیاست چه بر سر اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی و روند اصلاحات در شرکت میتسوبیشی خواهد آمد.

کاهش تولید خودرو در ایران

تولید انواع خودروهای سواری در مهرماه امسال برابر با ۷۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۸ هزار و ۸۳۸ دستگاه بوده است، ۴۰.۳ درصد کاهش داشته است.

براین اساس تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو با کاهش ۳۹.۹ درصدی همراه بوده و از ۶۳ هزار و ۱۱۱ دستگاه در مهر ماه سال گذشته، به ۳۷ هزار و ۹۰۵ دستگاه رسیده است.

همچنین مجموع تولید خودروهای سواری در گروه خودروسازی سایپا ۳۲ هزار و ۳۹۳ دستگاه بوده که نسبت به تولید ۵۴ هزار و ۶۲۰ دستگاهی مهر ماه سال گذشته، کاهش ۴۰.۷ درصدی تولید این شرکت را نشان می‌دهد.

مهرماه امسال تولید انواع سواری در خودروسازان بم با کاهش ۷۵.۵ درصدی روبه‌رو شده به‌گونه‌ای که از ۵۴۲ دستگاه در مهرماه سال گذشته به ۱۳۳ دستگاه رسیده است.

علاوه بر این تولید خودروسازی مدیران در مهرماه امسال ۲۵۲۸ دستگاه بوده است که نسبت به تولید ۵۹۳۱ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۵۷.۴ درصدی داشته است.

XS
SM
MD
LG