لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

فینال ویمبلدون ۲۰۲۳؛ هنرنمایی آلکاراس در برابر پادشاه اسپانیا


کارلوس آلکاراس از اسپانیا در پنج ست مقابل نوواک جوکوویچ به برتری رسید
کارلوس آلکاراس از اسپانیا در پنج ست مقابل نوواک جوکوویچ به برتری رسید

کارلوس آلکاراس از اسپانیا در یکی از دراماتیک‌ترین فینال‌های تاریخ ویمبلدون، در پنج ست مقابل نوواک جوکوویچ به برتری رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد.

ستاره ۲۰ ساله دنیای تنیس که بعد از یواس اوپن ۲۰۲۲، دومین گرنداسلم را تصاحب کرده، گفت: «رویای من به حقیقت پیوست. گرچه حتی اگر می‌باختم به خودم افتخار می‌کردم برای حضور در این تورنمنت و بازی مقابل یک اسطوره که وقتی متولد شدم، او در حال برنده شدن بود.»

آلکاراس سپس رو به پادشاه اسپانیا که در جایگاه سلطنتی حضور داشت گفت: «شاه فیلیپ، به خودم می‌بالم که آمدید و از من حمایت کردید. دومین بار است مقابل شما بازی می‌کنم و هر دو بار پیروز شده‌ام. امیدوارم بیشتر بیایید.» جمله‌ای که تشویق و خنده‌های جمعیت را در پی داشت.

جوکوویچ که ۲۳ گرنداسلم در گنجینه افتخاراتش دارد، پس از ۲۱۹۵ روز، شکست دیگری را در ویمبلدون تجربه کرد. او ست اول را به راحتی ۶-۱ برد. ست دوم در نبردی برابر که به تای‌ برک کشید، ۷-۶ باخت. در ست سوم نیز ۶-۱ مغلوب شد.

فراز و فرودهای مکرر این جدال جذاب، در ست چهارم به پیروزی ۶-۳ جوکوویچ انجامید که برای رسیدن به هشت قهرمانی راجر فدرر در ویمبلدون می‌جنگید اما با پذیرش شکست ۶-۳ در ست آخر، جام قهرمانی را به رقیبی که ۱۶ سال از او جوان‌تر است واگذار کرد.

نفسگیرترین گیم این دیدار ۲۶ دقیقه طول کشید و سیزده بار در وضعیت ۴۰-۴۰ قرار گرفت و آلکاراس در هفتمین برک‌پوینت، این گیم را از آن خود کرد.

صربیناتور که در حین بازی راکت خود را به میله تور کوبید و شکست، خطاب به آلکاراس گفت: «گمان می‌کردم مقابل تو فقط روی خاک و زمین سخت به دردسر بیفتم. اما تو به طرز شگفت‌انگیزی با اینکه خیلی کم روی چمن بازی کرده بودی، سازگار شده‌ای.»

کارلیتوس در این باره گفت: «حالا دیگر عاشق چمنم! در حالی که فقط چهار تورنمنت روی چمن بازی کرده‌ام. خوشحالم که خیلی سریع یاد می‌گیرم و تطبیق پیدا می‌کنم.»

جوکوویچ که فینالیست‌های بسیاری را در طول دوران پرافتخار حرفه‌ای خود گریانده، این بار وقتی پشت بلندگو ایستاد، هنگامی که گفت ''خوشحالم هنوز پسرم را خندان می‌بینم''، در میان ابراز احساسات شدید جمعیت گریست.

اندی ماری بریتانیایی که خود از نزدیک نظاره‌گر بازی بود، تنها کسی است که پیش از این توانسته بود در ست پنجم فینال گرنداسلم مقابل جوکوویچ به پیروزی برسد. این اتفاق در یواس اوپن ۲۰۱۲ رخ داد و پس از ۱۱ سال در انگلیس تکرار شد.


نبرد پیشین آنها در نیمه نهایی رولان گاروس بود که جوکوویچ به پیروزی رسید. فینال ویمبلدون ۲۰۲۳ از طولانی‌ترین فینال‌ها در تاریخ این رقابت‌ها بود که چهار ساعت و ۴۳ دقیقه طول کشید.

بوریس بکر آلمانی وقتی در سال ۱۹۸۵ ویمبلدون را برد فقط ۱۷ سال داشت. بیورن بورگ سوئدی هم سال ۱۹۷۶ مانند آلکاراس در ۲۰ سالگی فاتح قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس جهان شد.

این بازی به یاد ماندنی، میزبان کلکسیونی از ستاره‌‌های سینما و موسیقی بود. از جمله برد پیت، دانیل کریگ، گای ریچی، اما واتسون، ریچل وایس، اندرو گارفیلد، نیک جوناس، آریانا گرانده، دانیل برول، تس تامپسون، جاناتان بیلی، ایان مک‌کلن، کیم وو بین، تام هیدلستون و زاوی اشتون.

در جایگاه سلطنتی علاوه بر پادشاه اسپانیا، شاهزاده و شاهدخت ولز (ویلیام و کاترین) نیز حضور داشتند که شاهدخت جام‌های دو فینالیست را به آنها اهدا کرد.

آلکاراس جایزه هنگفت دو میلیون و ۳۵۰ هزار پوندی را نصیب خود کرد، شاهزاده مایکل کنت، شاهزاده جورج و شاهدخت شارلوت هم نظاره‌گر مسابقه بودند.

پت کش استرالیایی قهرمان ۱۹۸۷ ویمبلدون در رادیو ۵ بی‌بی‌سی با تمجید از ''استانداردهای بالا و باورنکردنی'' این مسابقه، گفت: «چه کسی قرار است هماورد این بچه در سالیان آینده باشد؟ سخت است کسی را نام ببری.»

تاد وودبریج قهرمان اسبق دو نفره ویمبلدون هم گفت: «آلکاراس بازی‌های فدرر، نادال و جوکوویچ را تماشا کرده. حرکت در گوشه و کنار نواک، روحیه قلدری و رقابتی رافا، و بک‌هند اسلایس زیبا و بازی لب تور را هم از راجر دارد.»

قبل از این قهرمانی آلکاراس و نادال که دو بار ویمبلدون را برده، آخرین اسپانیایی فاتح این رویداد بزرگ مانوئل سانتانا در سال ۱۹۶۶ بود و دیگر هیچکس.

آلکاراس با این شروع طوفانی در آغاز جوانی، دنیای تنیس را مجذوب هنرنمایی خود کرده، او پیش‌تر گفته بود فقط مصدومیت می‌تواند متوقفش کند. اهل خستگی نیست و قصد ندارد به یکی دو جام بسنده کند.

XS
SM
MD
LG