لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

«پرفروش‌ترین» خودروسازان جهان


تولد فولکس‌واگن به اوایل دهه ۱۹۳۰ باز می‌گردد
تولد فولکس‌واگن به اوایل دهه ۱۹۳۰ باز می‌گردد

بر پایه اطلاعات و داده‌های آماری موجود، گروه فولکس‌واگن درکل، و گروه رنو، نیسان ومیتسوبیشی در بخش خودروهای سواری، پرفروش‌ترین خودروسازان جهان هستند.

آنگونه که منابع خبری از جمله رویترز گزارش داده اند فولکس‌واگن با فروش ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار دستگاه خودروی سواری و سنگین، پرفروش‌ترین خودروساز در سال ۲۰۱۸ شده است.

این برای چندین بار است که فولکس‌واگن به این رتبه دست پیدا می‌کند. البته گروه خودروسازی فولکس‌واگن شامل برندهای مختلفی از موتورسیکلت تا خودروهای سنگین در تمام اروپا است.

این غول خودروسازی جهان مالک برندهای فولکس‌ واگن، آئودی، بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سیات، اشکودا، مان، اسکانیا، پورشه، و دوکاتی است. این شرکت همچنین همکاری گسترده‌ای با خودروسازان چینی دارد و در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فعال است.

تولد این نشان، به اوایل دهه ۱۹۳۰ باز می‌گردد، زمانی که خودرو یک کالای لوکس در آلمان به شمار می‌رفت. در اصل «جبهه کارگری آلمانی»، سازمان سندیکای حزب نازی آلمان، فولکس‌واگن را تاسیس کرد.

آدولف هیتلر رهبر حزب نازی، خواستار آن بود که خودرویی ساده برای «همه مردم آلمان» طراحی شود که قادر باشد به سرعت ۱۰۰ کیلومتر درساعت برسد. قیمت این خودرو باید چیزی نزدیک به ۴۰۰ دلار آن روز می‌شد که قیمت یک موتور سیکلت بود.

هیتلر از فردیناند پورشه، که از مهندسان بنام صنعت خودرو آلمان بود خواست، خودرویی بسازد که عموم مردم آلمان، توانایی خرید آن را داشته باشند. بنابراین شرکت تأسیس شده، فولکس‌ واگن نامیده شد، که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است.

فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروسازان در فرانکفورت؛ ۲۰۱۷
فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروسازان در فرانکفورت؛ ۲۰۱۷

فروش فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ حدود یک درصد افزایش داشته است. اگر تولید کامیون‌ و اتوبوس‌ را از آمار فروش این گروه بزرگ آلمانی کنار بگذاریم این شرکت در سال ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سبک تولید کرده است.

پس از فولکس‌واگن اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی در مکان دوم قرار دارد. فولکس‌واگن اگر تولیدات خودروهای سنگین را در گروهش نداشت در سال ۲۰۱۸ بازی را به اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی می‌باخت. این اتحاد فرانسوی ژاپنی در بین سواری‌سازان مکان اول را دارد.

فروش کل اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار خودرو گزارش شده است.

مدیریت این گروه بر عهده رنو است و رنو حدود ۴۴ درصد از سهام مدیریتی نیسان را در اختیار دارد. اما با دستگیری کارلوس غصن مدیر این اتحاد که همزمان مدیر عامل رنو و رئیس هیات مدیره نیسان و میتسوبیشی بود، این گروه خودرو سازی با بحران روبه‌رو شده‌است. رنو همچنان کارلوس غصن را در سمت مدیر عامل نگاه داشته ولی نیسان و میتسوبیشی وی را از سمت رئیس هیئت مدیره حذف کرده‌اند.

پس از فولکس‌واگن اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی در مکان دوم قرار دارد.
پس از فولکس‌واگن اتحاد رنو نیسان و میتسوبیشی در مکان دوم قرار دارد.

نیسان شش میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه، میتسوبیشی یک میلیون و ۲۲۰ هزار دستگاه و رنو سه میلیون و ۸۸۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۸ خودرو روانه بازار کرده‌اند.

تولید نیسان در سال گذشته حدود سه درصد کاهش و رنو در حدود سه درصد افزایش داشته است. بزرگترین بازار این گروه خوروسازی هم کشور چین است. این اتحاد توانسته است در چین حدود دو میلیون دستگاه خودرو بفروش برساند. این در حالی است که این گروه در آمریکا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است. در فرانسه این گروه که مدیریتی فرانسوی دارد در حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو فروخته است. فروش بالای نیسان و میتسوبیشی در بازار آمریکا سبب شده رنو پس از تحریم آمریکا فعالیت خود را در ایران تعلیق کند.

در مکان سوم تویوتا قرار دارد
در مکان سوم تویوتا قرار دارد

رنو قصد داشت به‌صورت مستقیم در ایران سرمایه‌گذاری کند و قطب سوم خودروسازی ایران را به‌وجود آورد. اگر رنو به این خواسته می‌رسید ممکن بود از طریق ایران بخش زیادی از بازار خاورمیانه را به‌دست آورد.

در مکان سوم تویوتا قرار دارد که در چند سال اخیر چندین بار مقام اول را کسب کرده است. تویوتا در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این شرکت برند‌های لکسوس، دایهاتسو و هینو را در زیر مجموعه خود دارد. لکسوس خودروهای لوکس، دایهاتسو خودروهای کوچک و ارزان شهری و هینو خودروهای سنگین را تولید می‌کنند. این شرکت اگر تولید خودروهای سنگین آن در نظر گرفته نشود حدود ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه خودرو سواری در سال ۲۰۱۸ فروخته است.

XS
SM
MD
LG