لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

تایر خودروها متحول می‌شود


تصویر این تایر برگرفته از کانال یوتیوب شرکت میشلن
تصویر این تایر برگرفته از کانال یوتیوب شرکت میشلن

شرکت میشلن و جنرال‌موتورز در یک طرح خلاقانه قصد دارند تایر خودرو را به گونه‌ای متحول کنند که دیگر نیازی به باد کردن آن نباشد. در این طرح لاستیک‌ها پنجر نمی‌شوند و فرسایش کم‌تری هم دارند.

انقلاب در تایر خودروها

این انقلاب قرار است از جنرال‌موتورز و میشلن آغاز شود. این دو شرکت با همکاری هم تایر بدون باد را به‌صورت آزمایشی در شورولت بولت استفاده خواهند کرد و اگر همه چیز خوب پیش رفت از سال ۲۰۲۴ به بعد این محصول تجاری خواهد شد.

آنگونه که شرکت سازنده ادعا می‌کند لاستیک‌های بدون هوا، دارای مزایایی هستند؛ مثلا پنچر نمی‌شوند و لازم نیست لاستیک‌ها را باد کرد و نگران خالی شدن باد لاستیک‌ها بود.

میشلن می‌گوید این محصول، که اسم صنعتی آن UPTIS است، دوستدار محیط زیست نیز خواهد بود و در آن کمتر از مواد نفتی استفاده خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود سالانه نزدیک به ۲۰ درصد تایر خودروها به دلیل فرسایش دور ریخته می‌شود که این تایرهای جدید این مشکل را کاهش خواهد داد.

تسلا به نبرد سوپراسپرت‌ها می‌رود

تسلا رودستر قرار است در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود و تسلا اعلام کرده با این خودرو می‌خواهد شرکت‌هایی مانند فراری که خودروهای سوپراسپرت و سریع می‌سازند را به چالش بکشد.

تسلا رودستر دارای ۱۰ هزار نیوتن‌متر گشتاور است. این گشتاور باعث شتاب فوق‌العاده زیادی در این خودرو می‌شود. آنگونه که تسلا ادعا کرده این محصول سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان با صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱.۹ ثانیه است. از طرفی صفر تا ۱۶۰ کیلومتربرساعت در ۴.۲ ثانیه طی می‌شود. این خودرو می‌تواند مسافت ۴۰۰ متری را در ۸.۸ ثانیه طی کند.

حداکثر سرعت این خودرو بیش از ۴۰۰ کیلومتردر ساعت است این ماشین با یکبار شارژ تا شعاع حرکتی هزار کیلومتری قابلیت پیمایش دارد.

مخالفت پاریس با ادغام رنو و فیات

دولت فرانسه با ادغام رنو با فیات کرایسلر مخالفت کرد. این در حالی است که گروه رنو در حال مذاکره با گروه فیات کرایسلر بود تا با همکاری مشترک، بزرگ‌ترین گروه خودروسازی جهان شکل بگیرد. رنو در اتحاد با نیسان و میتسوبیشی است و معلوم نبود با اتحاد رنو با فیات چه بر سر اتحاد این شرکت با نیسان خواهد آمد.

دوج رم
دوج رم

پس از زندانی شدن کارلوس غصن، مدیر اتحاد رنو نیسان، در ژاپن و برکناری وی از مدیر عاملی شرکت نیسان رابطه رنو با نیسان رو به سردی گذاشته است.

ادغام گروه رنو با گروه فیات کرایسلر می‌توانست بازار خودرو را با یک گروه قدرتمند روبه‌رو کند. فیات هم اکنون برند‌هایی مانند آلفارومئو، فیات، لانچیا، مازراتی و فراری را در ایتالیا و نشان‌های جیپ، دوج و کرایسلر را در آمریکا در خود دارد.

گروه رنو به‌جز اتحاد با نیسان و میتسوبیشی هم برند‌های رنو در فرانسه، سامسونگ موتور در کره، داچیا در رومانی و آفتاواز در روسیه را در خود دارد.

فراری قوی‌ترین خودروی خود را ساخت

شرکت فراری با عرضه مدل اس‌اف-۹۰ که یک خودرو پلاگین هیبرید است به صف خودروسازانی با پیشرانه الکتریکی پیوست. این محصول قوی‌ترین خودروی ساخته شده فراری با قدرت هزار اسب بخار با ترکیبی از یک موتور هشت سیلندر ۷۰۰ اسب بخاری و سه موتور الکتریکی است.

این خودرو در حالت الکتریکی می‌تواند با یکبار شارژ ۲۵۰ کیلومتر را طی کند. پس از تمام شدن شارژ یا در صورتی که راننده خواهان قدرت هزار اسب بخار باشد، موتور بنزینی هشت سیلندر با قدرت ۷۰۰ اسب بخار وارد مدار می‌شود.

سومین نسل از ب‌ام‌و سری یک

شرکت ب‌ام‌و با معرفی سومین نسل از سری یک بالاخره حاضر شد، در بازار جهانی از دیفرانسیل جلو در خودروهای خود استفاده کند؛ البته گروه «ب‌ام‌و-بریلیانس» که در بازار چین فعال است، پیشتر مدل اف۵۲ از سری یک را با دیفرانسیل جلو به چینی‌ها ارائه کرده بود.

نسل جدید سری یک دارای طراحی خشن‌تری است و از موتورهای کم‌حجم استفاده می‌کند. این موتورها کمک می‌کنند مصرف خودرو کم باشد. این اتومبیل که بیشتر برای داخل شهر طراحی شده رقیب مرسدس کلاس A است.

ب‌ام‌و سری یک جدید در نمایشگاه خودروی فرانکفورت امسال به نمایش گذاشته خواهد شد. استفاده ب‌ام‌و از دیفرانسیل جلو در این خودرو سبب افزایش فضای داخلی خودرو، کاهش مصرف سوخت و کاهش قیمت خودرو می‌شود، اما هیجان رانندگی دیگر مانند خودروهای دیفرانسیل عقب ب‌ام‌و نخواهد بود. استفاده از دیفرانسیل عقب که نیروی موتور را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد لذت رانندگی و هندلینگ خودرو را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG