لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

تجارت مواد مخدر تحت تاثیر کرونا؛ «کارتل‌ها به دست‌وپا افتاده‌اند»


مرز مکزیک و ایالات متحده که تجار مواد مخدر با گوشه‌وکنار آن آشنا هستند.
مرز مکزیک و ایالات متحده که تجار مواد مخدر با گوشه‌وکنار آن آشنا هستند.

شیوع ویروس کرونا که در هفته‌های اخیر اقتصاد جهانی را فلج کرده و به بسته شدن مرزهای کشورها منجر شده، ضربه‌ای اساسی نیز به تجارت غیرقانونی مواد مخدر زده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه ۳۱ فروردین در گزارشی عنوان کرد، زنجیره تامین مواد شیمیایی برای تهیه موادی چون متامفتامین که قاچاقچیان به آن وابسته هستند بر اثر شیوع ویروس کرونا از هم گسیخته شده است.

یکی از مراکز اصلی تامین‌کننده این مواد شیمیایی که تعطیل شد در ووهان چین است، مرکز شیوع جهانی ویروس کرونا.

آسوشیتدپرس برای تهیه این گزارش با حدود بیست نفر از ماموران مبارزه با مواد مخدر و کارشناسان قاچاق صحبت کرده که می‌گویند کارتل‌های مکزیکی و کلمبیایی همچنان به تجارت خود مشغول هستند، اما اعمال قرنطینه که بسیاری از شهرهای جهان را به شهر ارواح تبدیل کرده، به فرایند تجارت مواد مخدر، از مرحله تولید تا توزیع آن به شدت ضربه زده است.

تقریبا تولید تمام انواع مواد مخدر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است چرا که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه آن از عمده‌فروش‌ها یا خرده‌فروش‌ها به مشکل خورده‌اند و زنجیره تامین مواد اولیه قطع شده است.

مکزیک و آمریکا حدود دو هزار مایل مرز مشترک دارند که تجار مواد مخدر با گوشه‌وکنار آن آشنا هستند؛ اما در هفته‌های اخیر میزان رفت‌وآمد خودروها که کارتل‌ها از پوشش آن برای قاچاق مواد مخدر در منطقه استفاده می‌کنند، کاهش یافته است. بارها، نایت‌کلاب‌ها و مسافرخانه‌ها که دلالان مواد مخدر از آن بهره می‌برند بسته شده، و قیمت مواد مخدر به شکل چشم‌گیری جهش پیدا کرده است.

یکی از ماموران اداره اطلاعات و امنیت مکزیک به آسوشیتدپرس می‌گوید: «آنها با مشکل تامین مواد و تقاضا برای آن مواجه هستند. حتی اگر بتوانند مواد را عرضه کنند، چه کسانی می‌روند که از آنها بخرند؟»

تقریبا تولید تمام انواع مواد مخدر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است چرا که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه آن از عمده‌فروش‌ها یا خرده‌فروش‌ها به مشکل خورده‌اند و زنجیره تامین مواد اولیه قطع شده است.

قاچاقچی‌ها ناگزیرند هروئین را در اطراف مرز آمریکا و مکزیک انبار کنند به طوری که اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا گزارش داده که میزان پولشویی و فروش آنلاین مواد مخدر در شبکه‌های موسوم به «دارک نت» کاهش یافته است.

فیل جردن، مدیر سابق اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در مرکز ال پاسو می‌گوید: «پدرخوانده‌های کارتل‌ها به دست‌وپا افتاده‌اند».

قیمت‌ کوکائین تا بیست درصد بلکه هم بیشتر در برخی شهرها افزایش یافته است. پیدا کردن هروئین در دنور و شیکاگو سخت‌تر شده و قیمت متامفتامین در لس آنجلس طی هفته‌های اخیر بیش از دو برابر شده و به ۱۸۰۰ دلار در ازای هر پوند رسیده است.

در این شرایط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اوایل ماه آوریل اعلام کرد که ناوگان دریایی آمریکا را جهت مقابله با عملیات توزیع هروئین در منطقه کارائیب به سمت ونزوئلا اعزام می‌کند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که اما همه‌گیری ویروس کرونا توان و تاثیرگذاری اداره مبارزه با مواد مخدر را نیز کاهش داده است، چرا که برخی از افسران و کارشناسان به این بیماری دچار شده‌اند و حالا این نهاد تلاش می‌کند تغییراتی در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود اعمال کند.

XS
SM
MD
LG