لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

شواهد جدید درباره شرایط لازم برای حیات در یکی از قمرهای کیوان


تصویری از فضاپیمای کاسینی در مجاورت انسلادوس، یکی از قمرهای سیاره کیوان
تصویری از فضاپیمای کاسینی در مجاورت انسلادوس، یکی از قمرهای سیاره کیوان

پژوهشگران روز چهارشنبه گفتند کشف مولکول‌های پیچیده مواد آلی که منشا آن یکی از قمرهای سیاره کیوان به نام انسلادوس است احتمال وجود شرایط لازم برای حیات در این قمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شواهد جدید توسط فضاپیمای کاسینی جمع آوری شده که به عنوان بخشی از پژوهش‌های گسترده در مورد وضعیت سیاره یخ‌زده کیوان اولین بار در سال ۲۰۰۵ به این سیاره نزدیک شد.

یک گروه پژوهشی به ریاست فرانک پوستنبوگ و نظیر خاواجه از دانشگاه هایدلبرگ آلمان گفت بخش‌هایی از مولکول‌های پیچیده مواد آلی را در یک توده یخ عظیم که با فوران آب در شکاف‌های سطح این قمر یخ زده به بیرون پرتاب شده است شناسایی کرده‌اند.

نتایج این پژوهش در مجله علمی نیچر منتشر شده است.

فرانک پوستبرگ در بیانیه‌ای که در وبسایت آژانس فضایی اروپایی منتشر شد گفت: «این اولین مورد از کشف مولکول‌های پیچیده موادآلی است که منشا آنها یک جهان آبی در فضا است.»

چند هفته پیش نیز گروه دیگری از دانشمندان علوم فضایی اعلام کردند آثاری از مواد آلی و تغییر موسمی درصد گاز متان در جو سیاره مریخ را کشف کرده‌اند. این مهم‌ترین کشف در مورد احتمال وجود شرایط لازم برای حیات در سیاره همسایه زمین است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که فضاپیمای کاسینی در گذشته وجود مولکول‌های سبک و کوچک مواد آلی در انسلادوس را کشف کرده بود ولی مولکول‌هایی که اخیرا کشف شده بسیار بزرگترند. آژانس فضایی اروپایی گفت چنین مولکول‌های بزرگی در روندهای شیمیایی پیچیده از جمله روندهای مرتبط با وجود حیات می‌توانند به وجود بیایند.

این آژانس در بخشی از بیانیه خود افزود: «این تازه‌ترین مورد از مجموعه کشفیات فضاپیمای کاسینی است که با توجه به آن می‌توان گفت احتمال بالقوه شرایط لازم برای حیات در اسنلادوس وجود دارد.»

هر چنید این شواهد ممکن است ثابت کند که شرایط لازم برای حیات در قمر انسلادوس وجود دارد ولی منشا مولکول‌های مواد آلی می‌تواند چیزهای دیگری از جمله شهاب سنگ‌ها باشند.

فرانک پوستبرگ یکی از مسئولان این پژوهش گفت به نظر او منشا این ساختارهای مولکولی می‌تواند فعالیت‌های (هیدروترمال) آب گرم زیرزمینی در اعماق انسلادوس باشد.

او افزود: «به اعتقاد من منشا مولکول‌هایی که کشف شده فعالیت آب گرم زیر زمینی است. در فشار بالا و گرمایی که به نظر ما در این آب‌های گرم وجود دارد شکل‌گیری مولکول‌های پیچیده مواد آلی امکان پذیر است.»

سفر کاسینی که یک ماموریت فضایی مشترک بین ناسا، آژانس فضایی اروپایی و آژانس فضایی ایتالیا بود در سال ۲۰۱۷ پایان یافت.

XS
SM
MD
LG