لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

حمله موشکی به چند شهر اسرائیل در پاسخ به اقدام ارتش اسرائیل


ارتش اسرائیل اعلام کرده ساختمانی در باریکه غزه، که بهاء ابو العطا، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین، در آن بوده، هدف حمله قرار گرفته است.
ارتش اسرائیل اعلام کرده ساختمانی در باریکه غزه، که بهاء ابو العطا، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین، در آن بوده، هدف حمله قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه،‌ ۲۱ آبان‌ماه، در دو حمله به نوار غزه و دمشق در سوریه دو عضو ارشد در گروه جهاد اسلامی را هدف قرار داد. در واکنش به این حملات، شبه‌نظامیان چند شهر اسرائیل را با موشک هدف گرفتند.

تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید یک ساختمان نزدیک سفارت لبنان در دمشق هدف حمله قرار گرفته، دو نفر کشته و شش تن زخمی شده‌اند. همزمان ارتش اسرائیل می‌گوید عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین را در غزه هدف قرار داده است.


حمله‌ای که سوریه آن را «مرگبار» توصیف کرده بامداد سه‌شنبه ۲۱ آبان در دمشق صورت گرفته‌است.

هنوز جزئیات مشخصی منتشر نشده‌، اما روزنامه تایمز اسرائیل می‌گوید «چند نفر کشته شده‌اند».

  • ساختمان هدف قرار گرفته در دمشق در تصاویر منتشرشده در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری رویترز، شبه‌نظامیان در واکنش به حمله اسرائیل دست به حمله موشکی به چند شهر در این کشور از جمله تل‌آویو زده‌اند.

این خبرگزاری حملات روز سه‌شنبه را «بزرگ‌ترین تنش» در چند ماه اخیر در این منطقه توصیف کرده است.

با شلیک ده‌ها فروند راکت از غزه به سوی تل‌آویو و شهرهای اطراف آن، این بخش از اسرائیل از بامداد سه‌شنبه «تعطیل» شد.

محل‌های کار، مراکز خرید و مدارس در منطقه‌ موسوم به «گوش دان» که شامل تل‌آویو و شهرهای اقماری اطراف آن است و بیش از چهار میلیون تن از ساکنان اسرائیل را دربرمی‌گیرد، تعطیل شد.

همچنین حرکت قطارها در این بخش مرکزی اسرائیل متوقف شده و در چارچوب وضعیت آماده‌باش، ارزیابی شده که حملات راکتی از غزه به سوی مرکز اسرائیل، ممکن است تا چند روز دیگر ادامه یابد.

تایمز اسرائیل همچنین به‌ نقل از خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده که پدافند هوایی سوریه فعال شده و به یک «عامل متخاصم» در منطقه داریا حمله کرده‌است.

داریا در ریف دمشق واقع است.

گزارش‌ها در مورد وقوع انفجار در ساختمان نزدیک سفارت لبنان کم‌وبیش همزمان با حمله اسرائیل به ساختمانی در غزه منتشر شده‌است.

روز سه‌شنبه ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد ساختمانی در باریکه غزه، که بهاء ابو العطا، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین، در آن بوده، را هدف قرار داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید این حمله در همکاری با سرویس امنیت داخلی این کشور انجام شده‌است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از ساکنان منطقه‌ای که به آن حمله شده می‌گوید خانه بهاء ابو العطا هدف قرار گرفته‌است. مقام‌های بیمارستانی در غزه نیز گفته‌اند دو نفر در این حمله کشته شده‌اند.

گفته می‌شود بهاء ابو العطا فرمانده جهاد اسلامی در شمال غزه بود که رسانه‌های اسرائیلی او را عامل شماری از حملات به اسرائیل معرفی کرده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل دو هفته پیش نوشته بودند که بهاء ابوالعطا یکی از سه نفر ارشد در فهرست ترور از سوی اسرائیل قرار دارد؛ دو تن دیگر حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران، معرفی شده بودند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از ارتش اسرائیل نوشته که شبه‌نظامیان فلسطینی نیز حملات موشکی «قابل‌توجهی» به اسرائیل داشته‌اند.

این راکت‌ها به مناطق جنوبی اسرائیل اصابت کرده‌ و آژیر قرمز در تل‌آویو نیز به صدا درآمده است.

به‌طور رسمی مشخص نیست آیا این حملات، در سوریه و غزه، به هم ارتباط مستقیمی داشته‌اند یا نه. اما رویترز به نقل از یک عضو جهاد اسلامی گزارش داده حمله دمشق خانه یکی از مقام‌های این گروه را هدف قرار داده و یکی از پسران این فرد کشته شده‌است. بنا بر این گزارش خانه متعلق به «اکرم العجوری» رهبر شاخه سیاسی این گروه بود.

اسرائیل پیشتر به اهدافی مرتبط با ایران، حزب‌الله لبنان و برخی دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در مناطق مختلفی از جمله در سوریه، لبنان یا باریکه غزه حمله کرده‌است.

جهاد اسلامی فلسطین در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اسرائیل، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا و شماری دیگر از کشورها قرار دارد.

گفته می‌شود جمهوری اسلامی از حامیان جهاد اسلامی‌ست. روزنامه جروزالم پست در مرداد ماه گزارش داده بود ایران غیر از افزایش کمک به حماس، کمک‌های مالی به جهاد اسلامی فلسطین را نیز در جریان آخرین دیدار زیاد النخاله دبیر کل این سازمان، افزایش داده است.

زیاد النخاله دی ماه سال پیش به تهران رفته بود. آیت‌الله خامنه‌ای نیز با دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده‌است.

جمهوری اسلامی از گروه‌هایی مانند حماس یا جهاد اسلامی، به‌عنوان گروه‌های «مقاومت» یاد می‌کند.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، تایمز اسرائیل جروزالم‌پست، توئیتر/ ت/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG