لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

علی‌اف از بازپس‌گیری یکی از شهرهای قره‌باغ خبر می‌دهد


الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، روز یک‌شنبه ۱۳ مهر در پیامی توئیتری نوشت که ارتش جمهوری آذربایجان موفق شده است کنترل شهر جبرائیل، در جنوب منطقه قره‌باغ، و چندین روستای آن نواحی را از دست نیروهای ارمنی خارج کند.

منابع ارمنی قره‌باغ یا مقامات ارمنستان هنوز این خبر را تأیید نکرده‌اند.

شامگاه شنبه نیز رئیس‌جمهور آذربایجان از بازپس‌گیری منطقه ماداقیز (سوگووشان) به همراه هفت روستا خبر داده بود. پیش از آن نیز جمهوری آذربایجان از بازپس‌گیری هشت روستا در قره‌باغ خبر داده بود.

الهام علی‌اف، شامگاه شنبه با اعلام اینکه ۷ روستا در نواحی «ترتر»، «جبرائیل» و «فضولی» به گفته او آزاد شده‌اند افزود، نام پیشین شهر تصرف‌شده «ماداقیز» احیا خواهد شد.

ازسوی دیگر «آرتسران هووانسیان»، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، بدون تأیید تصرف این روستاها، نبردهای روز شنبه را بسیار سنگین توصیف کرد وافزود، نیروهای ارمنستان چند پهپاد و خودروی زرهی آذربایجانی را منهدم کرده‌اند.

او مدعی شد، که طرف آذری چند صدتن از نیروهای خود را در روز شنبه از دست داد. این ارقام از سوی هیچ خبرگزاری مستقلی تأیید نشده است.

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، شدت حملات روز شنبه را بی‌سابقه توصیف کرد و گفت: «شاید مهم‌ترین لحظات سرنوشت ساز تاریخ هزارساله ارمنستان در حال رقم خوردن است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع ارمنی در قره‌باغ می‌گویند در یک هفته گذشته هجده غیرنظامی در این منطقه بر اثر تیراندازی از سوی نیروهای آذری کشته و بیش از ۹۰ نفر زخمی شده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان در این درگیری ابراز نگرانی کرد.

درگیری‌ها در قره‌باغ از یکشنبه گذشته آغاز شده و به بدترین سطح از دهه ۱۹۹۰ میلادی به این سو رسیده است. درگیری بر سر کنترل این ناحیه در آن دهه حدود ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در هشتمین روز درگیری‌های گسترده در ناگورنو-قره‌باغ اعلام کرد که روز یک‌شنبه نیروهای ارمنستان شهر گنجه، دومین شهر بزرگ کشور بعد از باکو، را به آتش بسته‌اند.

ارمنستان ابتدا بمباران گنجه را انکار کرد، اما ساعاتی بعد، آراییک هارطونیان رهبر جمهوری خودخوانده منطقه ناگورنو-قره‌باغ اعلام کرد که نیروهای ارمنی یک پایگاه نظامی هوایی در گنجه را هدف قرار داده‌اند.

ترکیه که در این درگیری از طرف آذری حمایت می‌کند روز یکشنبه در واکنش به این خبر آن را محکوم کرد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز. الجزیره / پ.پ
XS
SM
MD
LG