لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

ارتش آمریکا نیروهای ایران را به توقیف یک کشتی با پرچم لیبریا متهم کرد


تصویر از ویدیویی گرفته شده که سنتکام از لحظه «توقیف» کشتی ویلا منتشر کرده است
تصویر از ویدیویی گرفته شده که سنتکام از لحظه «توقیف» کشتی ویلا منتشر کرده است

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، از اقدام نیروهای ایرانی در توقیف یک کشتی به نام «ویلا» خبر داد. خبرگزاری رویترز اما ساعتی بعد به نقل از یک مقام آمریکا بدون اشاره به نام وی نوشت که ایران این کشتی را در نهایت آزاد کرده است.

سنتکام روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد در توییتی با انتشار ویدیویی از پرواز یک فروند هلیکوپتر بر فراز یک کشتی نوشت که این کشتی در «آب‌های بین المللی» توقیف شده است.

به گفته این نهاد نظامی، نیروهای ایرانی در این عملیات از دو کشتی و دو فروند هلیکوپتر «سی کینگ» استفاده کرده‌اند.

مقامات ایران تاکنون هیچ اشاره‌ای به این رخداد نداشته‌اند. در رسانه‌های داخل کشور نیز گزارشی درباره توقیف کشتی ویلا منتشر نشده است.


این میان اطلاعات وبسایت «مارین ترافیک» که رفت و آمد کشتی‌ها در سراسر جهان را رصد می‌کند، گویای آن است که مقصد کشتی ویلا بندر خور فکان امارات متحده عربی بوده.

اطلاعات ثبت شده در این وبسایت همچنین نشان می‌دهد که کشتی ویلا یک نفتکش است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند.

اما ساعتی پس از توییت سنتکام، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که به شرط عدم انتشار نام خود مصاحبه کرده است، نوشت که نیروهای ایرانی این کشتی را آزاد کرده‌اند.

به گفته او، این واقعه در نزدیکی تنگه هرمز رخ داده و نیروهای ایالات متحده هیچ دخالتی در آن نداشته و صرفا آن را رصد کرده‌اند.

تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده سال گذشته پیرو رشته رخدادهایی در خلیج فارس به شدت بالا گرفت. تابستان گذشته نیز ایران در پی توقیف نفتکش خود به دست بریتانیا، یک نفتکش با پرچم بریتانیا را در خلیج فارس برای مدتی توقیف کرد.

XS
SM
MD
LG