لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

مراسم چهلم بکتاش آبتین با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد؛ بازداشت دست‌کم «شش نفر»


عکس از مراسم خاکسپاری بکتاش آبتین
عکس از مراسم خاکسپاری بکتاش آبتین

مراسم چهلم بکتاش آبتین که قرار بود روز پنجشنبه ۲۸ بهمن در محل دفن او برگزار شود، با دخالت نیروهای امنیتی و بازداشت چند نفر از شرکت‌کنندگان به خشونت کشیده شد.

کانون نویسندگان ایران غروب روز پنج‌شنبه ضمن تایید خبر «بازداشت» و «ضرب‌وجرح» شماری از حاضران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، اسامی شش تن از بازداشت‌شدگان این مراسم را منتشر کرد.

از این میان می‌توان به یاشار تبریزی، تینا یوسف‌تبار، کامبیز نوروززاده، مهریار ظفرمند، لیلا میرغفاری و فردی به نام فریبرز – که هنوز از نام خانوادگی وی اطلاعی در دست نیست – اشاره کرد.

گفته می‌شود که عده بیشتری در نقاط مختلف محل برگزاری مراسم در امام‌زاده عبدالله شهر ری بازداشت شده‌اند.

در گزارش منتشر شده در کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران ‌آمده است که نیروهای امنیتی در دقایق پایانی مراسم، «با تهدید و ارعاب و ایجاد درگیری عمدی» و «مداخله سرکوب‌گرانه»، در نهایت مردم را از گورستان بیرون راندند.

پیشتر پوران ناظمی، یکی از حاضران در این مراسم، در پیامی ویدئویی از دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی جمهوری اسلامی در مراسم چهلم بکتاش آبتین خبر داده بود.

مراسم خاکسپاری این شاعر و نویسنده در روز ۲۰ دی نیز تحت فشار نیروهای امنیتی برگزار شده بود.

آقای آبتین سال گذشته با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کرونا در ایران برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده بود.

او در دوران حبس دو بار به کرونا مبتلا شد و سرانجام پس از بی‌توجهی مسئولان زندان اوین به درمان او با وجود وخامت اوضاع جسمانی‌اش ۱۸ دی در بیمارستانی در تهران جان باخت.

برادر آقای آبتین پیشتر به نقل از هم‌بندی‌های او گفته بود که علائم کرونا از ششم آذر در آقای آبتین آغاز شده بود، اما مسئولان زندان ۲۲ آذر مجوز مرخصی او را صادر کرده‌ بودند.

او در ادامه افزوده بود که برادرش، بکتاش آبتین پس از انتقال به بیمارستان «در آن‌چنان شرایط جسمانی بدی به‌ سر می‌برده که حتی نای صحبت نداشته و خانواده او تنها کلمات معدودی را توانسته‌اند از او بشنوند، اما با این حال در دو بار انتقال به بیمارستان به او پابند زده و پای او به تخت بیمارستان زنجیر کرده بودند».

XS
SM
MD
LG