لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

نخستین محموله گندم هند از چابهار به افغانستان رسید


بندر کلانتری شهر چابهار
بندر کلانتری شهر چابهار

با ورود نخستین محموله گندم هند از مسیر بندر چابهار به افغانستان، مسیری تازه برای ترانزیت کالاهای بازرگانی از هند به همسایه ایران راه‌اندازی شد.

این خبر در حالی مخابره می‌شود که بندر چابهار ایران سال‌ها است برای تبدیل شدن به مرکزی مهم در مسیر بازرگانی هند و آسیای مرکزی با بندر گوادر پاکستان که در ساحل دریای عرب و روبه‌روی چابهار قرار دارد در رقابت به‌سر می‌برد.

در حالی‌که کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر زمینی میان هند و افغانستان می‌تواند از پاکستان بگذرد ولی اختلافات مرزی درازمدت میان دهلی نو و اسلام‌آباد استفاده از این مسیرها را با دشواری مواجه کرده است.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از مسئولان ذیربط، در حالی‌که محموله حدوداً ۱۵ هزار تنی گندم روز ۷ آبان از بندر کاندلای هند به مقصد ایران بارگیری شده بود، بعد از سه روز در بندر چابهار تخلیه و به کامیون‌ها منتقل شده و از مسیر زمینی به استان نیمروز افغانستان در مرز با ایران حرکت داده شد.

سفیر هند در کابل، منپریت وهرا، روز شنبه در مراسمی ویژه که به مناسبت دریافت این محموله تاریخی در شهر مرزی زرنج افغانستان شرکت کرده بود موفقیت این عملیات را نشانه کارآمدی مسیر ترانزیت جدید خواند.

این در حالی است که به گفته سفیر هند صرفاً یک سال و نیم از توافقنامه میان هند، افغانستان و ایران دربارهٔ طرح عملیاتی‌کردن بندر چابهار می‌گذرد. منپریت وهرا اضافه کرد که دومین کشتی حامل گندم هند هم در حال حاضر در بندر چابهار پهلو گرفته‌است.

سفیر هند خاطرنشان کرد که تا ماه فوریه، کمتر از سه ماه دیگر، هفت محموله دیگر گندم معادل ۱۱۰ هزار تن از مسیر چابهار راهی افغانستان خواهد شد. به گفته این دیپلمات ارشد هندی این مقدار گندم بخشی از یک میلیون و صد هزار تن گندمی است که هند بعنوان «هدیه» به افغانستان اعطا می‌کند.

توافق‌های تجاری میان ایران و هند به ترانزیت کالا از مسیر چابهار به افغانستان، محدود نمی‌شود و گزارش‌ها حاکی است که هندی‌ها قصد ورود به پروژه راه‌آهن چابهار را هم دارند.

به تازگی خبرگزاری ایسنا گزارش داد خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ ورود هندی‌ها به پروژه ریلی چابهار گفته‌است: «یک شرکت هندی آماده سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری در راه‌آهن بندر چابهار است و طرح خود را نیز در این زمینه به ایران ارائه کرده‌است. ایران نیز پس از ابلاغ برخی تغییرات مانند لزوم سرمایه‌گذاری یک‌جا در پروژه اعلام کرده آمادگی آن را دارد که بررسی‌های بیشتر را در این زمینه انجام دهد.»

راه‌آهن چابهار، یکی از پروژه‌های ریلی ایران است که قرار است با کمک سرمایه‌گذار خارجی ساخته شود. ایران قرار است با کمک شرکت‌های خارجی بیش از ۱۵ میلیارد دلار در حمل نقل ریلی خود سرمایه‌گذاری کند.

البته راه‌آهن چابهار تنها طرح راه‌آهن ایران نیست که حالت فرامرزی دارد بلکه راه‌آهن شمال به جنوب برای اتصال روسیه به خلیج فارس و خط ریلی ایران به چین از دیگر طرح‌های در دست اجرا است.

XS
SM
MD
LG