لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

رييس جمهور چاد در درگيری مرزی کشته شد؛ پسرش به قدرت رسيد


ادريس دبی رييس جمهور چاد که بيش از ۳۰ سال بر اين کشور حکومت کرد و در مبارزه با گروهای مسلح اسلام‌گرا برای غرب متحد مهمی محسوب می‌شد روز دوشنبه ۳۰ فروردين در درگيری بين نيروهای دولتی و شورشيان در شمال اين کشور کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شورای انتقالی نظاميان محمت کاکا، پسر آقای دبی را به عنوان رييس دولت موقت معرفی کرد.

ادريس دبی ۶۸ ساله بود و با يک قيام مسلحانه در سال ۱۹۹۰ به قدرت رسيد. او يکی از قديمی‌ترين رهبران کشورهای آفريقايی بود و حکومتش از چندين کودتا و شورش مسلحانه جان سالم به در برد.

مرگ ادريس دبی درست يک روز پس انتشار خبر پيروزی او در انتخابات رياست جمهوری اخير چاد اعلام شد که ۶ سال ديگر او را در در قدرت نگاه می‌داشت. اکثر گروه‌های مخالف دولت همواره از رژيم سرکوبگر او انتقاد کرده و اين انتخابات را تحريم کرده بودند.

ادريس دبی که معمولا با لباس نظامی و در کنار سربازان در عمليات نظامی شرکت می‌کرد، روز دوشنبه برای بازديد از نيروهای مسلح چاد به خط مقدم نبرد با شورشيان در شمال کشور رفت. اين شورشیان که پايگاه آنها در ليبی است طی هفته‌های اخير چند صد کيلومتر در خاک چاد و به شوی پايتخت پيشروی کرده‌اند.

سخنگوی شورای انتقالی نظاميان چاد در بيانيه‌ای که از تلویزيون دولتی این کشور پخش شد گفت:«مارشال ادريس دبی مانند تمامی موارد قبلی که نهادهای جمهوری به خطر می‌افتاد اينب ار نيز رهبری عمليات عليه تروريست‌هايی را که از ليبی حمله کرده‌اند بر عهده گرفت. او در اين نبرد مجروح و پس از انتقال به پايتخت درگذشت.»

دولت و مجلس ملی چاد منحل شده و مقررات منع تردد از ساعت ۶ عصر تا ۵ صبح در سراسر کشور برقرار شده است.

سخنگوی شورای انتقالی نظاميان چاد افزود که تمامی اين اقدامات برای تضمين صلح، امنيت و حفظ نظم است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG