لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم؛ چارلز سوم وعده داد که از الگوی مادرش پیروی کند


مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم در ادینبورو، پایتخت اسکاتلند، در روز ۲۱ شهریور
مراسم تشییع پیکر ملکه الیزابت دوم در ادینبورو، پایتخت اسکاتلند، در روز ۲۱ شهریور

پادشاه جدید بریتانیا روز دوشنبه ۲۱ شهریور با حضور در پارلمان این کشور، این نهاد را «ساز و کار زنده و پویای دمکراسی» توصیف کرد و وعده داد که با وفاداری کامل، از سرمشق مادرش الیزابت دوم پیروی کند.

چارلز سوم در سخنرانی خود خطاب به اعضای مجلس عوام و مجلس اعیان که در سالن وست‌مینستر، قدیمی‌ترین بخش از ساختمان پارلمان برگزار شد، ضمن اعلام تعهد به «اصول حکومت سلطنتی مشروطه» گفت: «تاریخ به ما یادآوری می‌کند سنت پارلمانی چه نقش حیاتی دارد».

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «ملکه فقید به خدمت به کشور و ملت متعهد و به نظام قانونی کشور که بنیان کشور ماست وفادار بود. او سرمشقی از انجام وظیفه و از خودگذشتگی به ارث گذاشت که با یاری خداوند و مشورت شما تعهد می‌دهم وفادارانه از آن پیروی کنم».

طبق سنتی که از قرن نوزدهم و دوران ملکه ویکتوریا آغاز شد این بخش از مراسم جلوس پادشاه یا ملکه جدید در سالن وست‌مینستر انجام می‌شود و روسای مجلس عوام و مجلس اعیان در این مناسبت خطاب به رئیس جدید خاندان سلطنتی سخنانی ایراد می‌کنند.

نظام سلطنتی مشروط از سال ۱۶۸۸ در بریتانیا تثبیت شده است و تاکنون تمامی پادشاهان و ملکه‌های بریتانیا از این قانون تبعیت کرده‌اند. در این نظام سیاسی، سنت سياسی پارلمان بر خاندان سلطنتی ارجحیت پیدا کرد.

چارلز سوم در بخش دیگری از سخنرانی خود، پارلمان را «ساز و کار زنده و پویای دمکراسی» توصیف کرد و گفت: «اکنون که در برابر شما ایستاده‌ام بار سنگین تاریخ را که در این محیط نمود بارزی دارد به خوبی احساس می‌کنم. تاریخ به ما یادآوری می‌کند سنت پارلمانی چه نقش حیاتی دارد و اعضای هر دو مجلس با تعهد کامل برای بهبود زندگی تمامی ما تلاش می‌کنند».

پس از پايان این مراسم، چارلز سوم همراه با همسرش کامیلا که اکنون لقب سلطنتی «ملکه همسر» را دارد برای شرکت در مراسم تشیع پیکر مادرش به شهر ادینبورو رفت. تابوت الیزابت دوم از یکشنبه شب در یکی از تالارهای کاخ هولی‌رود، اقامتگاه ویژه خاندان سلطنتی در اسکاتلند قرار داشت.

تابوت ملکه فقید غروب روز یکشنبه از قلعه بالمورال، اقامتگاه تابستانی مورد علاقه او که در آن‌جا درگذشت به کاخ هولی‌رود در شهر ادینبورو منتقل شد. تابوت او امروز عصر از اقامتگاه سلطنتی تا کلیسای اعظم شهر ادینبورو تشیع شد و قرار است به مدت ۲۴ ساعت برای ادای احترام مردم در این کلیسا بماند.

دولت بریتانیا اعلام کرده که مراسم خاکسپاری ملکه فقید ساعت هشت غروب یکشنبه انجام خواهد شد و از تمامی مردم خواسته است که در اين ساعت چه در خانه و چه در محیط کار یک دقیقه سکوت کنند.

تابوت ملکه الیزابت دوم روز سه‌شنبه با هواپیما به لندن منتقل خواهد شد و از بعدازظهر چهارشنبه تا صبح یکشنبه که خاکسپاری انجام می‌شود برای ادای احترام مردم در تالار اصلی ساختمان پارلمان در معرض بازدید عموم خواهد بود.

دولت مقررات ویژه ادای احترام به تابوت ملکه فقید را اعلام کرده است و پیش‌بینی می‌شود که مردم برای وداع با الیزابت دوم صف‌های طویلی تشکیل دهند.

چارلز سوم پس از پایان مراسم تشیع جنازه در پایتخت اسکاتلند به سایر بخش‌های بریتانیا سفر خواهد کرد. او قرار است روز سه‌شنبه به بلفاست، مرکز ناحیه ایرلند شمالی، و روز جمعه نیز به ولز برود.

ملکه الیزابت دوم روز ۱۷ شهریور درگذشت. کمتر از ۴۸ ساعت بعد، پسر بزرگ او که از این پس با عنوان «چارلز سوم» نامیده می‌شود، طی مراسمی در لندن رسماً پادشاه بریتانیا معرفی شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG