لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

قدیرف از مسکو خواست استفاده از سلاح اتمی کوچک را «در نظر بگیرد»


رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن فدراسیون روسیه
رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن فدراسیون روسیه

در حالی که روسیه با تایید عقب‌نشینی از منطقه «لیمان» یک شکست نظامی دیگر را تحمل کرده است، رهبر چچن، که متحد وفادار به مسکو است، گفت که روسیه «باید» استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در جنگ اوکراین را به عنوان گزینه «در نظر بگیرد».

به گزارش رویترز، رمضان قدیروف، رهبر منطقه خودمختار چچن واقع در فدراسیون روسیه، روز شنبه، نهم مهر، در کانال تلگرامی خود ضمن انتقاد شدید از فرماندهان نظامی روسیه و شکست‌های میدانی ارتش روسیه، گفت باید اقداماتی جدی‌تر مانند برقراری حکومت نظامی در بخش‌های مرزی و نیز استفاده از جنگ‌افزار هسته‌ای تاکتیکی لحاظ شود.

یک روز پس از آن‌که ولادیمیر پوتین در نتیجه «همه‌پرسی» صورت گرفته در چهار استان اوکراین، «انضمام» لوهانسک، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون را به خاک روسیه رسما امضا و اعلام کرد، اوکراین از یک موفقیت میدانی دیگر خود در جبهه‌های جنگ خبر داد.

روسیه روز نهم مهر تایید کرد که کنترل شهر لیمان در دونتسک را از دست داده اما مدعی شد که عقب‌نشینی نیروهایش یک تصمیم تاکتیکی در پی تشدید محاصره از سوی نظامیان اوکراین بوده است.

لیمان برای تدارکات و کمک‌رسانی لجستیک روسیه نقش مهمی در بخش دونتسک داشت.

ولادیمیر پوتین در آیین «الحاق» چهار استان به روسیه گفته بود که کشورش «با تمام توان» از استان‌هایی که «اکثریت مردم آن خواهان بازگشت به مام میهن روسیه بوده‌اند، دفاع خواهد کرد» و این سخنان او «بلوف نیست». غرب و سازمان ملل «الحاق» این مناطق را قویا محکوم کرده و «همه‌پرسی» را جعلی و فرمایشی دانسته است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر به ولادیمیر پوتین هشدار اکید داده که در فکر استفاده از سلاح‌ اتمی نباشد زیرا عواقبی فاجعه‎‌بار برای روسیه خواهد داشت. رهبران اتحادیه اروپا نیز اخطارهای مشابهی به روسیه داده‌اند.

با این حال، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر پیشین روسیه، هفته گذشته بار دیگر احتمال توسل کشور به سلاح هسته‌ای را برای دفاع از تمامیت ارضی را عنوان کرد.

به نوشته رویترز، اظهارات رمضان قدیروف در تشویق مسکو به لحاظ کردن استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی، صریح‌ترین سخن در این نوع در میان متحدین به ولادیمیر پوتین است.

روسیه دارای بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی جهان از جمله بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی «کم‌ انرژی» یا «بمب‌های کثیف» است.

XS
SM
MD
LG