لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

رئیس سازمان بهزیستی: ۴۰۰ هزار نفر در ایران از تحصیل بازمانده‌اند


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

رئیس سازمان بهزیستی ایران می‌گوید، براساس آمارهای غیررسمی٬ ۴۰۰ هزار نفر در کشور از تحصیل بازمانده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه (۲۱ شهریور) خبرگزاری فارس٬ انوشیروان محسنی‌ بندپی در مراسم رونمایی از کمپین ملی «قلب مهربان؛ طرح تهیه لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه برای کودکان کم‌برخوردار» این موضوع را بیان کرده است.

آقای محسنی‌ بندپی همچنین گفته در سه ماهه اول سال جاری٬ سازمان بهزیستی٬ دو هزار کودک خیابانی را پذیرش کرده است.

به گفته این مقام مسئول٬ از میان پذیرش‌شدگان٬ ۳۲۷ نفر بازمانده از تحصیل بودند.

دربارهٔ آمار کودکان بازمانده از تحصیل در ایران نیز تاکنون آمار متفاوتی اعلام شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰ تعداد این کودکان را بر اساس سرشماری سال ۸۵ بیش از سه میلیون نفر اعلام کرده بود.

با این حال مقام‌های وزارت آموزش و پرورش این رقم را حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد کرده‌اند.

برخی از کارشناسان، فقر خانواده، فاصله طولانی تا مدارس در مناطق دور افتاده و ازدواج زود هنگام دختران را از جمله دلایل بازماندن کودکان از تحصیل می‌دانند.

تیرماه سال جاری نیز رئیس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان «تعداد واقعی» بازماندگان از تحصیل در این استان را حدود ۱۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت که دلیل محرومیت ۳۰ درصد از این کودکان از تحصیل نداشتن شناسنامه است.

محمد نعیم امینی‌فرد٬ «نداشتن اوراق هویتی»، «نبود عدالت آموزشی»، «مسائل فرهنگی» و «عدم دسترسی آسان و فاصله ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری از مدارس» را از جمله دلایل بازماندن کودکان از تحصیل ذکر کرد.

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی از اظهارات رئیس سازمان بهزیستی ایران٬ به نقل از وی نوشته که این سازمان٬ حدود ۲۵ هزار کودک «بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت پوشش دارد.»

محسنی بندپی افزوده که این کودکان٬ «اغلب نیازمند یاری مردم برای تهیه لوازم‌التحریر و پوشاک مدرسه‌اند.»

وی اوایل شهریور ماه سال جاری از همکاری سازمان بهزیستی و قوه قضائیه طرحی خبر داده بود که بر اساس آن٬ بهزیستی از قوه قضائیه خواسته کودکانی که در طرح‌های ساماندهی به مراکز بهزیستی ارجاع داده و مجددا به خانواده تحویل داده می‌شوند٬ بعد از سه بار تکرار٬ از خانواده‌ آنها خلع ید شود.

رئیس سازمان بهزیستی گفته درخواست حداقلی این سازمان این است که «به طور موقت سرپرستی» از والدین این کودکان سلب شود و آنها به مراکز بهزیستی تحویل داده شوند.

محسنی بندپی با اشاره به این موضوع که برخی خانواده‌ها به علت فقر٬ کودکان خود را به «کار اجباری» وادار می‌کنند٬ اضافه کرده بود که «وقتی مادر و پدر بدانند که در صورت تکرار این عمل {وادار کردن فرزندان‌شان به کار اجباری} خلع ید خواهند شد٬ از ادامه کار جلوگیری خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG