لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

در پی موج اعتراضات، رئیس‌جمهوری شیلی از اعضای کابینه خواست استعفا دهند


در تظاهرات روز جمعه در سانتیاگو یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت داشتند
در تظاهرات روز جمعه در سانتیاگو یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت داشتند

رئیس‌جمهوری شیلی بعد از اعتراضات میلیونی مردم این کشور به ناعدالتی‌های اقتصادی از هیئت وزیران دولتش خواسته است که همگی استعفا دهند.

سباستیان پینیه‌را، رئیس‌جمهوری شیلی، اعلام کرد از همه اعضای کابینه خواسته است استعفا دهند تا راه برای تشکیل یک کابینه جدید که به نیازها پاسخ دهد، هموار شود.

اعتراضات اخیر شیلی با مخالفت‌ها پیرامون افزایش قیمت بلیت مترو آغاز شد، اما به طیف وسیعی از مطالبات اقتصادی، از جمله استعفای خود رئیس‌جمهور گسترش یافت. بر اساس گزارش‌ها، طی یک هفته گذشته ۱۹ نفر در اعتراضات شیلی کشته شدند.

پینیه‌را پس از اعتراضات میلیونی در سانتیاگو، پایتخت شیلی، گفت که «صدای مردم را شنیده است». وی روز شنبه اعلام کرد شیلی دیگر آن کشوری نیست که یک هفته قبل بود.

پینیه‌را همچنین قوانین محدودیت آمدوشد را نیز لغو کرده و قول داده است فرمان وضعیت اضطراری را نیز لغو کند.

وی که مارس پارسال قدرت را در دست گرفت، طی ۱۵ ماه گذشته دومین بار است که کابینه خود را تغییر می‌دهد.

یکی از جنجالی‌ترین اعضای کابینه وی آندرس چادویک وزیر کشور است که با رئیس‌جمهور بستگی خانوادگی نزدیک دارد.

گزارش‌ها حاکی است که حضور ارتش شیلی در خیابان‌ها کاهش یافته، برخی ایستگاه‌های مترو باز شده و حمل‌ونقل شهری نیز تقریباً به وضعیت عادی برگشته است.

نیروهای امنیتی شیلی به استفاده «بی‌مورد و غیرضروری» از زور و خشونت علیه معترضان متهم شده و سازمان ملل نیز در حال اعزام تیمی برای بررسی خشونت‌های هفته گذشته به این کشور است.

یک نهاد حقوق بشر شیلی می‌گوید به غیر از کشته شدن ۱۹ نفر، ۵۸۴ نفر زخمی و ۲۴۱۰ نفر نیز بازداشت شده‌است. خبرگزاری رویترز شمار کشته‌ها را ۱۷ نفر و شمار بازداشت‌شده‌ها را هفت هزار نفر گزارش داده‌است.

پینیه‌را که خود یکی از میلیاردرهای محافظه‌کار شیلی است، روز جمعه با انتشار توئیتی گفته بود «همگی پیام (مردم) را شنیدیم. همه ما تغییر کرده‌ایم و با وحدت و کمک خدا، مسیری را که به سوی یک شیلی بهتر برای همه است، خواهیم پیمود».

رویترز می‌نویسد هنوز معلوم نیست پینیه‌را چه برنامه‌ای برای انتخاب وزیران تازه کابینه دارد، اما به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد وی دست‌کم ۹ وزیر، از جمله وزرای کشور، اقتصاد، ترابری، دفاع و محیط زیست را تغییر خواهد داد.

این گزارش می‌گوید اعتراض‌های یک هفته گذشته ۱٫۴ میلیارد دلار به اقتصاد شیلی زیان زده‌است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا / ف.ق/ پ.پ
XS
SM
MD
LG